Oblačno
12°
Bratislava
Tibor
10.11.2025
Štúdio 24: Druhá nehoda vlakov za mesiac
Zdielať na
Štúdio JOJ 24

Štúdio 24: Druhá nehoda vlakov za mesiac

BRATISLAVA / Zrážka dvoch vlakov včera večer medzi Bratislavou a Pezinkom bola už druhou zrážkou vlakov na Slovensku v priebehu mesiaca. O tom, čo môže viesť k opakovaniu nehody v železničnej doprave v takom krátkom čase, sa v Štúdiu 24 rozprávala moderátorka Stanislava Kováčik s odborníkom na železničnú dopravu Ondrejom Matejom.

Bola to už druhá zrážka na Slovensku počas mesiaca. Ide v prípade opakovanej nehody o náhodu a ak nie, čo takémuto opakovaniu mohlo prispieť?

Pri takejto nehode opakujem, že si musíme počkať na závery vyšetrovania, či zlyhal ľudský faktor, technika alebo súbeh týchto možností. To, že sa tak stalo mesiac po sebe vnímam ako zdvihnutý prst, aby sa preverili všetky procesy či už v Železniciach Slovenskej republiky alebo národného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko, či sú opatrenia z predošlých nehôd účinné.

Vnímam to ako varovný prst, že situácia sa môže meniť na to, že potrebujeme rýchlo zistiť skutočnú príčinu a baviť sa aj o príčinách, ktoré nesúvisia so železnicou ako takou, ale so situáciou v spoločnosti, s psychologickým a psychickým stavom ľudí, ktorí vstupujú do procesu. Či sú to rušňovodiči, výpravcovia, všetci tí, ktorí denno-denne pracujú v ťažkých podmienkach, či majú pracovné prostredie také, aby mohli plne vykonávať svoju prácu.

Zdá sa, že príčina zrážky vlakov bola v obidvoch prípadoch podobná. Podľa generálneho riaditeľa Železníc Slovenskej republiky Ivana Bednárika išlo zrejme o prejdenie na červenú jedného z vlakov. Prečo podľa vás pravdepodobne opäť zlyhal ľudský faktor? Môže to byť preťažením napríklad rušňovodičov, chýbajúcim personálom, alebo podmienkami?

Je to súbeh podľa mňa týchto všetkých faktorov. Myslím, že v roku 2023 došlo k zmene a možnosti odchodu do dôchodku, ktoré bolo výhodné pre veľkú časť pracovníkov. Vtedy sme upozornili, že môže dôjsť k náhlemu výpadku týchto profesií a bude ťažko ho nahrádzať. Rušňovodiči dnes majú zvýšený počet nadčasov, ale myslím si, že hlavná príčina je, že dnes odkedy máme internet v mobile, podliehame vplyvu sociálnych sietí. Spoločnosť je stále v napätí, aj to môže vplývať na okamžitý stav rušňovodiča. Bude veľmi dôležité venovať sa aj tejto časti nápravných opatrení.

​Stalo sa to na hlavnej trati, vybavenej ETCS. Chvalabohu, že sa to bolo na takejto trati, ale podľa informácií, ktorými disponujem od včerajšieho večera, práve ten vlak, ktorý sa ocitol na nesprávnej koľaji, jeho rušeň nebol vybavený systémom ETCS. Upozorňovali sme, že ETCS nie je všeliek. Funguje absolútne dobre len vtedy, keď všetci účastníci železničnej dopravy v danom čase na danej trati sú vybavení týmto systémom.

Viac sa dozviete vo videu.

Zdielať na

Súvisiace články

Najčítanejšie