Zatiahnuté
12°
Bratislava
Tibor
10.11.2025
Odborník: „Nehoda vlakov je varovný prst.“ Rušňovodiči majú zvýšený počet nadčasov
Zdielať na

Odborník: „Nehoda vlakov je varovný prst.“ Rušňovodiči majú zvýšený počet nadčasov

BRATISLAVA / Na Slovensku došlo už k druhej železničnej zrážke v priebehu mesiaca. Podľa odborníka na železničnú dopravu Ondreja Mateja nejde o náhodu, ale o vážny signál, že je potrebné preveriť všetky procesy v železničnom systéme. Problematike sme sa venovali v Štúdiu 24.

„Pri takejto nehode opakujem, že si musíme počkať na závery vyšetrovania, či zlyhal ľudský faktor, technika alebo súbeh týchto možností. To, že sa tak stalo mesiac po sebe, vnímam ako zdvihnutý prst, aby sa preverili všetky procesy, či už v Železniciach Slovenskej republiky alebo národného dopravcu Železničnej spoločnosti Slovensko, či sú opatrenia z predošlých nehôd účinné,“ uviedol odborník na železničnú dopravu Ondrej Matej v relácii Štúdio 24.

Nehodu vníma ako varovný prst

Ako dodal, opakovaná nehoda by mala byť jasným varovaním, že problém nemusí byť len technický. „Vnímam to ako varovný prst, že situácia sa môže meniť na to, že potrebujeme rýchlo zistiť skutočnú príčinu a baviť sa aj o príčinách, ktoré nesúvisia so železnicou ako takou, ale so situáciou v spoločnosti, s psychologickým a psychickým stavom ľudí, ktorí vstupujú do procesu. Či sú to rušňovodiči, výpravcovia, všetci tí, ktorí denno-denne pracujú v ťažkých podmienkach, či majú pracovné prostredie také, aby mohli plne vykonávať svoju prácu,“ zdôraznil.

Podľa predbežných informácií, ktoré zverejnil generálny riaditeľ Železníc Slovenskej republiky Ivan Bednárik, išlo v oboch prípadoch pravdepodobne o prejdenie na červenú jedného z vlakov. Odborník Matej sa domnieva, že za tým stojí kombinácia viacerých problémov – od personálneho preťaženia až po spoločenské napätie.

Rušňovodiči majú zvýšený počet nadčasov

„Je to súbeh podľa mňa týchto všetkých faktorov. Myslím, že v roku 2023 došlo k zmene a možnosti odchodu do dôchodku, ktoré bolo výhodné pre veľkú časť pracovníkov. Vtedy sme upozornili, že môže dôjsť k náhlemu výpadku týchto profesií a bude ťažko ho nahrádzať. Rušňovodiči dnes majú zvýšený počet nadčasov, ale myslím si, že hlavná príčina je, že dnes odkedy máme internet v mobile, podliehame vplyvu sociálnych sietí. Spoločnosť je stále v napätí, aj to môže vplývať na okamžitý stav rušňovodiča,“ vysvetlil Matej.

Zrážka sa stala na hlavnej trati, ktorá je vybavená moderným systémom ETCS (European Train Control System). Napriek tomu k nehode došlo, jeden z vlakov totiž systémom vybavený nebol.

„Chvalabohu, že sa to stalo na takejto trati, ale podľa informácií, ktorými disponujem od včerajšieho večera, práve ten vlak, ktorý sa ocitol na nesprávnej koľaji, jeho rušeň nebol vybavený systémom ETCS. Upozorňovali sme, že ETCS nie je všeliek. Funguje absolútne dobre len vtedy, keď všetci účastníci železničnej dopravy v danom čase na danej trati sú vybavení týmto systémom,“ uviedol.

Slovensko so zavádzaním ETCS zaostáva

ETCS má podľa neho nahrádzať možné zlyhania človeka a zvýšiť bezpečnosť prevádzky. „Je to európsky systém zabezpečenia. V zásade má nahrádzať možné zlyhanie ľudského faktora. To znamená, že keď rušňovodič z akýchkoľvek dôvodov, lebo môže dostať aj infarkt, prešvihne návestidlo, tak systém automaticky začne riadiť dopravu a brzdí, zastavuje aj samotný vlak, ktorý prešvihol náves, ale aj vlaky pred ním a za ním tak, aby nedošlo k takýmto situáciám,“ vysvetlil.

Slovensko však podľa Mateja s jeho zavádzaním výrazne zaostáva. „Bohužiaľ, na Slovensku meškáme s inštalovaním ETCS. Príčina je, že čakáme na celkové rekonštrukcie, modernizácie, kde sa modernizuje trať. Iné krajiny, napríklad Česká republika, zavádzajú ETCS paralelne, nečakajú na celkovú modernizáciu tratí, preto sú podstatne ďalej ako my. Treba dodať, že to súvisí aj s finančnými možnosťami a s tým, ako vláda dáva peniaze, nielen investície ale aj odloženú údržbu,“ uzavrel odborník.

Viac sa dozviete vo videu. 

Súvisiace články

Najčítanejšie