Zatiahnuté
Bratislava
Milan
27.11.2024
Dynamické zmeny na pracovnom trhu. Prispôsobí sa tomu aj vzdelávací systém v našich školách?
Zdielať na

Dynamické zmeny na pracovnom trhu. Prispôsobí sa tomu aj vzdelávací systém v našich školách?

Zdroj: ISIFA

BRATISLAVA / Školy by podľa podnikateľov mali pripravovať študentov na pracovný trh budúcnosti. Združenie podnikateľov Slovenska (ZPS) apeluje na rozvoj mäkkých zručností u školákov.

Pracovný trh preferuje stále viac a viac mäkké zručnosti. V kontraste s touto skutočnosťou je školský systém, ktorý napriek technologickému posunu aj naďalej preferuje výučbu tvrdých schopností. No mechanickému bifľovaniu v školských laviciach už malo dávno odzvoniť. 

Slovenské školstvo by sa malo viac zamerať na rozvoj sociálnych a emočných kompetencií študentov. Taktiež by mali prehlbovať ich analytické a kritické myslenie, cibriť komunikačné zručnosti a kreativitu, učiť ich riešiť problémy a celkovo sa viac venovať aktívnemu vzdelávaniu. 

"No a v neposlednom rade je to tímová práca," dodal Pavel Wimmer, spoluzakladateľ a generálny riaditeľ spoločnosti DNAi, ktorá pomáha firmám uplatňovať poznatky z výskumu a vývoja umelej inteligencie. "Žijeme v časoch, keď sa dramaticky mení obsah povolaní. Mnohé profesie zanikajú, iné vznikajú, ľudia budú musieť meniť povolania niekoľkokrát v živote. Aj preto dôležitejšie ako odbor, ktorý vyštudovali, bude to, ako rýchlo sa vedia prispôsobiť zmenám a naučiť sa nové veci," opísal prezident ZPS Ján Solík. 

ZPS uviedlo, že podľa odhadov značnú časť toho, čo sa aktuálne deti v školách učia, o 10 až 15 rokov nebudú potrebovať. Taktiež je veľmi pravdepodobné, že väčšina momentálne školopovinných detí bude pracovať na pozíciách, ktoré doposiaľ ešte neexistujú. Príčinou bude rozmáhajúca sa pôsobnosť umelej inteligencie. 

"Umelá inteligencia (AI) bude pre firmy, ktoré ju začnú využívať, veľkou výhodou. Zo skúseností som schopný predpovedať, že manuálna práca bude technológiami nahradená veľmi rýchlo. To je pre firmy pozitívna správa, môžu ňou obsadiť pozície, na ktoré dnes majú problém nájsť pracovníkov. Ľuďom ostane kontrola výstupov, ktoré AI predpripraví, a zároveň poskytnú spätnú väzbu na učiaci proces," predikuje Wimmer. 

Na základe prieskumu startupu Foxino, ktorý využíva umelú inteligenciu na zrýchlenie učenia, 73 % študentov cíti, že v škole márni svoj potenciál, 80 %nevyhovuje rýchlosť učenia sa v triede a 95 % detí sa nechce učiť samo, uviedlo ZPS. No na druhej strane sú učitelia, ktorí majú z technologického pokroku rešpekt. Expert na umelú inteligenciu a generálny riaditeľ spoločnosti Aplha Industries Ján Tyl si myslí, že strach je v uvedenom prípade prirodzený, no nemal by školy a učiteľov paralyzovať. Riaditeľov vyzýva, aby sa v oblasti umelej inteligencie vzdelávali. "Skúste sa s ňou hrať a experimentovať, pomôže vám zistiť, čo vašej škole a študentom bude vyhovovať," apeloval.

Súvisiace články

Najčítanejšie