Exkluzívny prieskum AKO pre JOJ 24: Na čom ľudia začali šetriť po zdražovaní
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
Zdroj: TASR
BRATISLAVA / Agentúra AKO pre Televíziu JOJ spracovala prieskum verejnej mienky na tému, na čom ľudia najviac šetria. Zber dát sa uskutočnil: 11. 3. – 19.3. 2025.
Respondenti mali odpovedať na otázku, na čom začali šetriť po zdražovaní, ktoré výdavky obmedzili.
Prieskum setrenie 1
AKO/JOJ24
• 3 z 10 respondentov tvrdia, že nešetria na ničom, neobmedzujú sa.
• Približne tretina šetrí na potravinách (32,7%).
• 18,1% šetrí na energiách – elektrine, plyne a vode.
• 16,2% opýtaných šetria na oblečení.
• 14,6% obmedzuje výdavky na dovolenky a výlety.
• 13% obmedzuje návštevu reštaurácií.
• 7,4% respondentov obmedzuje jazdy autom – šetrí na tankovaní.
• 5,7% šetrí na kultúre; 5,1% obmedzuje svoje koníčky; 4,9% oslavy a darčeky.
• 5,1% šetrí na drogérii a kozmetike.
• 4,1% opýtaných uviedlo, že šetria na všetkom.
• 2% respondentov nevedelo a 0,3% nechcelo odpovedať
Prieskum AKO setrenie
Z pohľadu sociodemografických a politických preferencií:
‐ Ženy šetria celkovo viac ako muži (až 37% mužov a len 25% žien uviedlo, že nešetria).
‐ Šetrenie na tankovaní je výraznejšie u mužov, u žien je výraznejšie šetrenie na potravinách, oblečení, drogérii
a kozmetike, dovolenke).
‐ Šetrenie na potravinách a energiách priamo úmerne stúpa s narastajúcim vekom.
‐ Mladší viac šetria na návštevách reštaurácií, dovolenkách a cestovaní, koníčkoch, cigaretách a alkohole.
‐ Obyvatelia vo veku 34-49 rokov viac šetria na oblečení, dovolenkách, kultúre a darčekoch.
‐ Ľudia s nižším vzdelaním mierne častejšie šetria na oblečení a cigaretách; VŠ vzdelaní viac šetria na dovolenkách, reštauráciách a kultúre.
‐ Najväčší podiel tých, ktorí šetria, je v Trnavskom a Trenčianskom kraji.
‐ Na potravinách najviac šetria v TN kraji; na energiách v TT kraji; na oblečení a dovolenkách v ZA kraji; na návšteve reštaurácií v BA, ZA a KE kraji; na tankovaní v ZA a PO kraji; na kultúre v KE kraji; na drogérii v TN; na koníčkoch v TT a BA kraji.
‐ Spomedzi voličov jednotlivých politických strán odpoveď „nešetrím/neobmedzujem sa“ nadpriemerne často uvádzali voliči SMER-SD. Na všetkom najväčšmi šetria voliči SNS.
‐ Na potravinách nadpriemerne často šetria voliči Maďarskej Aliancie a hnutia Slovensko. Na energiách častejšie šetria voliči hnutia Slovensko a HLAS-SD; na dovolenkách voliči Slovensko a KDH; na návšteve reštaurácií SaS a KDH; na tankovaní voliči hnutí Slovensko a Republika; na kultúre voliči SaS
AKO/JOJ24
Výskumná vzorka bola reprezentatívna voči dospelej populácii SR z hľadiska pohlavia, veku, vzdelania, kraja i národnosti, a preto je možné aj závery v tejto správe zovšeobecniť na celú dospelú populáciu Slovenskej republiky.