Jasno
27°
Bratislava
Kamila
18.7.2024
Banking: Nedoplácajte na platby v zahraničí
Zdielať na

Banking: Nedoplácajte na platby v zahraničí

BRATISLAVA / Sloboda cestovania je nepochybne úžasný benefit, ktorý je pre mladšiu a strednú generáciu samozrejmosťou. Pritom len pred niekoľkými desaťročiami bola zahraničná dovolenka výsadou a privilégiom. V dnešnej dobe sa už môžeme kedykoľvek počas roka vybrať kamkoľvek na svete, či už individuálne, alebo s cestovnou kanceláriou. Stále však najviac cestujeme do zahraničia v lete: lebo sú prázdniny, lebo doma nemáme more, lebo je to tradícia. Odvrátenou stránkou turistického ruchu sú však snahy podvodníkov dostať sa k našim peniazom využívajúc našu nevedomosť, či nepozornosť. Ako manažovať svoje financie tak, aby sme o ne v zahraničí neprišli a ako si užiť dovolenku bez strát, a ako eliminovať riziko podvodov - o tom je dnešná relácia Banking.

V štúdiu vítam Andreu Šipošovú, vedúcu oddelenia kartových procesov vo Všeobecnej úverovej banke a Jána Adamovského, riaditeľa bezpečnosti zo Slovenskej sporiteľne. Obe sú členmi Slovenskej bankovej asociácie. Na úvod začneme tým, že blíži sa dovolenk, chystáme sa na ňu, začneme si gúgliť a hľadať, kam by sme išli. A tam už je prvá, ako sa hovorí nášľapná mína, že môžeme skončiť aj veľmi zle. Kde robia ľudia chybu? Na čo si nedávajú pozor v tej eufórii, že si hľadám letnú dovolenku?

Podvodníci sú naozaj vynaliezaví a dá sa povedať, že počty aj objemy podvodov rastú a rovnako teda rastú aj v prípade dovoleniek. Čo sú také veci, s ktorými sa často stretávame, sú, že začnú napríklad vznikať, že podvodné cestovné kancelárie v dnešnej dobe zriadili online stránku, ktorá vyzerá ako reálna cestovná kancelária, nie je nejakým spôsobom zložité a preto aj toto využívajú podvodníci a na takýchto stránkach nám ponúkajú veľmi výhodné zaujímavé dovolenky. A v tej eufórii na ňu častokrát môžeme kliknúť a v podstate zabezpečiť si dovolenku. dovolenku v úvodzovkách práve cez podvodnú stránku. V tomto prípade naozaj odporúčam skôr zamerať sa na nejaké renomované vyššie cestovné kancelárie, zamerať sa na spoločnosti, ktoré majú reputáciu a sú podstate na trhu už známe a preveriť si zakaždým, že či táto stránka je legitímna, alebo sa prípadne môže jednať o podvod.

Ak sa vám náhodou už podarilo naletieť, čo robiť?

Akonáhle sa vám už podarilo naletieť, je dôležité čo najskôr kontaktovať banku. V tomto prípade sa naozaj jedná o niekedy minúty, že čím skôr sme schopní banku kontaktovať, tým skôr je banka schopná reagovať. V prípade, že peniaze sú ešte stále v banke, že naozaj neodišli na účet podvodníkov, peniaze sú schopné banka zastaviť a predísť tak vzniku škody. V prípade, že by sme sa dostali do situácie, že peniaze už odišli, banka samozrejme poskytne maximálnu súčinnosť, ale veľmi dôležité je čo najskôr samotnú banku kontaktovať.

S akými inými typmi podvodov sa ešte môžeme stretnúť v online priestore?

Stretli sme sa napríklad aj s podvodmi, keď na legitímnych stránkach pre kúpu ubytovania ako napríklad Booking, podvodníci boli schopní vložiť nejaké falošné ubytovanie. V skutočnosti vlastne toto ubytovanie častokrát ani nemusí existovať. Je veľmi ľahké na to prísť, pretože štandardne tieto platformy platbu vyžadujú napríklad pomocou platobnej karty, kdežto podvodníci navrhujú platbu prostredníctvom prevod prevodu na účet. Čiže v tomto prípade by som mal naozaj spozornieť. A pokiaľ ponúkajúci ubytovania žiada odo mňa prevod, tak v žiadnom prípade to nie realizovať a použiť oficiálne platobné prostriedky tej danej platformy. A ešte by som spomenul v súvislosti s dovolenkami, že začali sa na sociálnych sieťach objavovať lákavé ponuky, napríklad na to, že letiská vypredávajú zabudnutú batožinu. Toto je častokrát taká situácia, kde ľudia spozornejú, veď za pár eur má možnosť kúpiť si kufor a bohvie čo ešte aj v ňom. V skutočnosti, keď človek na toto reaguje, tak sa prihlási do nejakej online služby, pomocou ktorej za 14 dní alebo 30 dní budú z jeho platobnej karty odoberané oveľa väčšie sumy peňazí. Takže nereagovať na takéto extrémne lákavé ponuky a zmieriť sa s tým, že letiská takéto batožiny reálne nepredávajú. Jednoducho všetko, čo je veľmi lákavé, je aj veľmi podozrivé.

Čo robiť pri príprave na dovolenku, čo sa týka kariet, akú si zobrať, koľko si ich zobrať, prípadne aké ďalšie aktivity ešte urobiť pred vycestovaním?

Určite veľmi dobré je si dopredu ešte naozaj povedať, čo všetko potrebujem na tú dovolenku. A jedna z takých hlavných vecí je ako kolega spomínal, že myslieť na to, že keby bol nejaký problém, potrebujem kontaktovať banku. To znamená, že uložiť si telefónne číslo aj zo zahraničia. Niektoré banky ponúkame aj možnosť kontaktovať banku cez mobilnú mobilnú aplikáciu alebo priamo cez telefón. Ale myslieť aj na to, že sa mi mobil môže stratiť. Zároveň nie je len potrebné mať telefónne číslo, ale aj premyslieť, pretože keď volám na kontaktné centrum, musím sa takzvane autentifikácia alebo overiť, že som to ja. To znamená, že musím si aj dať do pozornosti, aby som vedel sa správne prihlásiť tým svojimi identifikačnými číslami alebo heslami. Podľa toho, čo mám ktorá banka k dispozícii. No a potom už treba si tiež povedať, že čo všetko si myslím, že budem potrebovať, aké výdavky a povedať si, aké platobné karty si so sebou zoberiem. Samozrejme odporúčame vždy kombináciu. Najlepšie sú to dve karty, povedzme spoločností aj Visa, aj MasterCard, pretože je to síce samozrejme v snahe všetkých nás poskytovateľov, aby bola stopercentná dostupnosť, aby vždy všetko fungovalo, ale predsa je to technika. Niekedy sa môže stať nejaký neplánovaný výpadok a aby klienti nedošlo k nejakým naozaj nepredvídaným situáciami, je dobré mať kombináciu tých kariet. Takisto je dobrá kombinácia možno aj debetná a kreditná karta, pretože každá má nejaké svoje výhody a každá poskytuje niečo iné.

Aké majú výhody, či už kreditná alebo debetná? Podľa čoho sa mám rozhodnúť v zahraničí, ktorú kedy použijem?

No samozrejme, je to podľa toho aj čo chcem platiť. Povedzme, debetné karty majú výhodu, že keď chcem vyberať hotovosť z bankomatov, tak mnohé bankové siete poskytujú výhodný poplatok za výber z bankomatu v svojej sieti. To je také pravidlo, že s kreditnou kartou z bankomatu nevyberám, pretože je to pomerne drahšie ako s debetnou kartou. A pri tých vlastne sieťových bankomatov je to výber zadarmo. Čo sa týka kreditnej karty, tak tá ma zase výhody, že poskytuje. Jednak sú to samozrejme, to už asi všetci vieme, že sú to peniaze, ktoré nie sú hneď na mojom účte. Je to vlastne forma úveru. To má tiež svoje výhody, napríklad pri nejakých nepredvídaných výdajov, výdajov, na ktoré teda nemám v tej chvíli k dispozícii toľko peňazí na svojom účte a zároveň väčšinou sa viažu aj nejaké ďalšie benefity, povedzme letiskové salóniky, cestovné poistenie alebo iné benefity ako lekár na telefóne, čo tiež je niekedy užitočná služba v zahraničí, že môže sa niečo stať a potrebujem sa poradiť, tak môžem tento benefit cez kreditnú kartu využiť. Zaujímavým nástrojom je aj nastavenie si limitu.

Keď ideme niekde do exotickej krajiny, tak informovať banku, že sa tam chystáme a predídeme tak možno nečakanému zablokovaniu karty, pretože v rámci preventívnych opatrení banka sleduje, monitoruje vlastní transakcie a keď má túto informáciu, že sa tam nachádzame, tak nám môže pomôcť. Ak to náhodou nestihneme a stane sa nám presne takéto zablokovanie. To odblokovanie je rýchle a promptné, alebo je to veľmi jednoduché, ale musíme dbať na to, aby sme sa vedeli dovolať a aby sme sa vedeli overiť, že sme to práve my, ktorí chceme odblokovať platobnú kartu, je možno dobré to hlasové overovanie mať nastavené, aby sme nemuseli hľadať tie rôzne čísla a heslá.

Banky prinášajú rôzne nástroje, napríklad ochranu, rôzne poistenia. Ako to funguje a kedy už na to treba myslieť? Zrejme už keď sa stane problém, je neskoro.

Vtedy už je väčšinou neskoro. S poistením je to všeobecne tak, že ľudia väčšinou sú radi, keď ho nemusia využiť. Na druhej strane sú radi, keď ho majú v prípade nejakej nepredvídateľné situácie. V poslednej dobe naozaj vidíme, že banky prichádzajú s tým, že poisťujú riziká, či už sú to riziká kradnutia peňazí prostredníctvom platobných kariet prostredníctvom online podvodov alebo takéto, nazvime to napríklad fair poistenia, zahŕňajú častokrát aj ochranu pred tým, že objednám si nejaký tovar a tovar mi príde poškodený, prípadne objednám si nejaký tovar v online bazároch a tento tovar mi vôbec nepríde. Takže takéto poistenie častokrát stojí naozaj, že jedno euro mesačne ide o pomerne drobnú sumu. Nie je to nič významné a preto odporúčam mať dopredu už aj pred dovolenkou takéto cestovné poistenie k dispozícii. V prípade toho, že dôjde k zneužitiu mojich finančných prostriedkov, odcudzeniu karty, prípadne nedodania tovaru počas dovolenky alebo aj v inom období roka, mi vie toto poistenie prísť vhod a výrazne mi pomôcť riešiť takúto nepredvídateľné situáciu.

V dnešnej digitalizovanej dobe sa na dovolenke v zahraničí vo všeobecnosti viac oplatí využívať moderné platobné metódy, platiť kartou, ideálne stiahnutou do smartfónu alebo hodiniek. Dokonca niekde sa bez platobnej karty nezaobídete vôbec, pretože ubytovanie či požičanie auta je naviazané na bezhotovostný platobný styk. Aj štatistiky ukazujú, že počet platieb kartou v zahraničí narastá. V téme bezpečného narábania s peniazmi na dovolenke budem pokračovať rozhovorom s Lindou Valko Gálikovou, vedúcou externej a internej komunikácie 365 banky, ktorá je členom Slovenskej bankovej asociácie. Na čo si treba dávať pozor v zahraničí pri bezhotovostným styku?

Takže tých opatrení alebo takých tých pravidiel bezpečnostných je samozrejme viacero. Ale napríklad keď platíme s platobnou kartou v prevádzkach kamenných, je dobré si skontrolovať vždycky výšku, sumu, ktorú potvrdzujeme na termináli a či sa táto suma zhoduje s výškou na cenovke za daný tovar. Zároveň by sme svoju platobnú kartu nemali nikdy spustiť z rúk alebo teda z dohľadu. Na to nech si klienti dávajú naozaj pozor. Napríklad pri rôznych autopožičovniach, ktoré si vypisujú údaje z našej karty. Určite by sme o túto našu platobnú kartu nemali spustiť z dohľadu. No a potom samozrejme, keď si napríklad vyberáme hotovosť z bankomatu, je dobré pri zadávaní PINu ku karte si prekryť klávesnicu druhou rukou, alebo napríklad si všimnúť aj miesto, kde vkladáme platobnú kartu, či sa tam nenachádzajú nejaké zariadenia, ktoré tam nemajú byť. Zároveň, pokiaľ cestujeme do zahraničia, odporúčame klientom, aby mali nielen jednu platobnú kartu, ale ideálne aspoň dve a úplne optimálne od viacerých spoločností. Pretože v prípade, že takú kartu napríklad stratíme alebo sa jednoducho niečo stane, tak máme k dispozícii ešte teda tú druhú a nezostaneme bez prostriedkov. Zároveň je dobré kombinovať aj platobné karty s hotovosťou, pretože nie všade je možné samozrejme platiť platobnou kartou.

Poniektorí si berieme aj deti, na čo si treba dávať pozor pri nich?

V podstate pri deťoch platí to isté, čo aj doma na Slovensku, nielen teda v zahraničí. Treba byť v kontexte peniaze deti obozretní, ale deťom odporúčame zveriť hotovosť len v takej výške, v akej dieťa potrebuje. Keď mu chceme dať, aby si zaplatilo nejakú zmrzlinu, nejaké občerstvenie a pokiaľ má dieťa aj svoju vlastnú platobnú kartu, ktorá môže byť naviazaná napríklad na detskú bankovú aplikáciu, čo je veľmi užitočné, lebo sa učí na reálnych príkladoch z praxe. Tak odporúčame na takejto platobnej karte samozrejme nastaviť limity, aby boli v takej výške, ktorá je dostatočná, aby nemalo dieťa k dispozícii príliš veľký obnos peňazí.

Samozrejme vo všeobecnosti platí, že voľba platobnej karty býva spravidla výhodnejšia, hlavne pri tých väčších nákupoch, keď sme v krajinách mimo eurozóny. Mnohých zaskočí otázka na terminály, ktorú menu si majú zvoliť. Takže aké je jednoduché pravidlo?

To pravidlo je naozaj stále to isté, čo sa týka platby kartou alebo výberu z bankomatu. A síce treba si vždycky zvoliť výber bez konverzie, čiže v lokálnej mene. To znamená, že keď sa nachádzame napríklad v Dubaji, tak je to v dirhamoch.

Kedy má klient pred cestou kontaktovať banku a povedať, že sa bude nachádzať niekde mimo?

V prípade, že klient cestuje do exotických destinácií, do destinácií, ktoré nie sú úplne štandardné, čo sa nevzťahuje samozrejme na krajiny Európskej únie. Ak by sa predsa len stalo, že zabudneme nahlásiť, že sme v nejakej ďalekej exotike a zablokuje sa nám karta. Trvá dlho, kým sa odblokuje. Je to veľmi individuálne. Je dobré, keď sa človek proaktívne skontaktuje s bankou a túto situáciu začne riešiť. A samozrejme pre tieto prípady je vhodné mať aj ďalšiu platobnú kartu, ktorou viem disponovať bez problémov.

Niekedy je veľmi ťažké odhadnúť, koľko hotovosti si v danej miestnej mene máme vybrať a mnohokrát sa vraciame s cudzou menou. Čo s tým robiť? Počkať na ďalšiu dovolenku, ísť do banky, to vymeniť na naše euro alebo čo by ste radili?

Ideálne minúť to na ďalšej dovolenke. Ale samozrejme nie vždy to je možné. Ale samozrejme, keď cestujeme do krajín, ktoré sú exotické, ktoré nemajú euro, mali by sme myslieť na to, že to, čo nám zostane bez ohľadu na to, či sú to drobné mince alebo bankovky, je vhodné minúť v danej krajine, pretože sa môžeme stretnúť s komplikáciami so zámenou tejto meny na Slovensku, prípadne niektoré banky takúto službu možno ani neposkytujú. Takže takým odporúčaním je naozaj minúť to ešte na samotnej dovolenke, najneskôr na letisku.

A keďže relácia banking je aj o vzdelávaní, nedá mi na záver nedať. Ak chcete ochrániť svoje financie na dovolenke, myslite aj na to, že svetové značky nepredávajú svoje výrobky na žiadnom trhu? Nech by vás o tom miestni obchodníci akokoľvek presviedčali. Ak neodoláte, za svoje peniaze si môžete kúpiť nielen nekvalitu, ale potenciálne aj ďalšie problémy súvisiace s ochranou značky. Prajem vám krásne leto plné pohody, nech to už prežijete kdekoľvek a s kýmkoľvek.

Súvisiace články

Najčítanejšie