Analýzy 24 NAŽIVO: Falzifikát alebo umenie? Odborníčka o buste z Levoče
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / V relácii Analýzy 24 sa historička umenia SAV Marta Herucová vyjadrila k problematike busty Cecílie Gonzagovej z Levoče, ktorú podľa najnovších zistení talianskeho experta označil rezort kultúry za úmyselný falzifikát z 19. storočia.
Ako sme už informovali, podľa generálneho tajomníka služobného úradu Ministerstva kultúry SR Lukáša Machalu je busta Cecílie Gonzagovej z Levoče úmyselným falzifikátom z konca 19. storočia. Ako na tlačovej konferencii uviedol, výsledky ukázala analýza talianskeho profesora histórie a umenia Francesca Cagliotiho.
O buste sa v dnešnej relácii Analýzy 24 rozprávala moderátorka Lucia Stráňavová s historičkou umenia SAV Martou Herucovou, ktorá sa pôvodu busty dlhé roky venovala ako prvá na Slovensku.
Reakcia na vyjadrenia Machalu
Machala okrem iného na tlačovej konferencii tiež uviedol, že historička umenia SAV Marta Herucová postupovala pri výskume busty Cecílie Gonzagovej na vlastnú päsť. „Pani Herucová vydala tento článok sama. (...) Na jeho základe je zrejmé, že sa prikláňa k teórii, že ide o bustu od Donatella,“ povedal Machala.
Herucová reagovala, že pri svojom výskume sa opierala o štandardné vedecké postupy. „Publikovala som už vyše sto štúdií doma aj v zahraničí. Ja si za svojimi výskumami stojím. (...) Nie je pravda, že by som chcela presvedčiť svet, že to je Donatello. Dala som tam argumenty, ktoré sú v jeho prospech. Záver štúdie je o tom, aby socha zostala v odbornom diskurze,“ uviedla.
Dodala, že busta nikdy predtým nebola predmetom diskusie. „Videla som v tom príležitosť dať ju na odborné fórum. (...) Otázniky tu boli a otázniky aj zostali,“ poznamenala Herucová. Podľa nej by bolo prínosné, keby sa v slovenských múzeách nachádzalo viac takýchto kópií či falzifikátov. Uviedla tiež, že o buste už dokončila knihu.
Busta Cecílie Gonzagovej je úmyselným falzifikátom z 19. storočia
Výsledky analýzy historičku neprekvapili
Herucová pripomenula, že názor talianskeho profesora Cagliotiho poznala už dávnejšie. „Ja som názor profesora poznala od roku 2022 a nie je to nič prekvapivé. Ja sa teším, že sa to vrátilo. Má to príbeh. Či už to bude tak alebo onak, prídu ďalšie generácie po nás, ktoré majú pekné pole na ďalšie dokazovaie a vyvracanie určitých argumentov,“ uviedla odborníčka.
Podľa nej do odborného diskurzu patria najmä pluralita pohľadov a argumentov, mali by sa však prezentovať iným spôsobom. Zdôraznila, že aj napriek pochybnostiam o autenticite busty má význam, aby sa o nej aj naďalej viedla odborná diskusia.