Skoro jasno
17°
Bratislava
Jarmila
28.4.2024
Kreslo pre kandidáta: Štefan Harabin
Zdielať na

Kreslo pre kandidáta: Štefan Harabin

BRATISLAVA / Štefan Harabin, 66 rokov, povolaním sudca. Ženatý, štyri deti. Kandiduje podľa svojich slov, lebo treba ochrániť rodinu, nastoliť poriadok a spravodlivosť, zachovať suverenitu štátu a mier. Prvé rozhodnutie, ktoré by spravil po príchode do kancelárie prezidenta, je vypovedanie Istanbulského dohovoru.

Pán Harabin, dobrý deň, vitajte u nás v štúdiu a v relácii Kreslo pre kandidáta.

Dobrý deň, pozdravujem Vás aj všetkých Vašich divákov a možno aj poslucháčov televízie JOJ.

Ďakujem Vám veľmi pekne. Ja v tejto chvíli poprosím, aby nám odštartoval aj čas na našu diskusiu. Je to presne 20 minút. Poďme na to. Pán Harabin, vy hovoríte teda aj v rámci toho dotazníku, ktorý ste nám poslali, že ako prvý krok, ktorý urobíte, je vypovedanie Istanbulského dohovoru. Momentálne tento dohovor nie je na Slovensku ratifikovaný. Považujete to teda za naozaj tak dôležité urobiť to ako prvý krok, keď naozaj nie je ešte v praxi?

No mimoriadne dôležité to je, pretože Istanbulský dohovor svojím obsahom, ktorý prenikol obsahovo do noriem nižšej právnej sily, lebo bol podpísaný 2011 roku, rozkladá našu rodinu a keď rozkladá rodinu, rozkladá rod, rozkladá národ a takisto spoločnosť a ohrozuje existenciu štátu. Naša ústava nie je založená na liberálnej ideológii a tento dohovor šíri obsahovo LGBTI ideológiu a navyše podľa tohto dohovoru prechádzajú funkcie štátu na mimovládne organizácie, čiže to je ponižovanie a zníženie suverenity Slovenskej republiky. On síce nebol teda ratifikovaný, ale nebol vypovedaný. A práve ultraliberáli čakajú na to, že by obsadili v parlamente 90 hlasov a potom by zrušili predchádzajúce uznesenie o nesúhlase s ratifikáciou a posunuli by ultraliberálnemu prezidentovi ratifikáciu a došlo by k ratifikácii. Preto je to nebezpečné. Ešte raz vám hovorím, že na úrovni národných smerníc preniká do osnov škôl, kultúrnych ustanovizní a tiež je často aplikovaný aj vo forme televízneho vysielania cez RTVS, čo je ako niečo nepredstaviteľné pre zvrchovanú Slovenskú republiku.

Je to naozaj pre vás tak dôležitá téma, že s ňou začnete?

Pre Slovensko je to mimoriadne dôležitá téma.

Posuniem sa ďalej. V rámci toho dotazníku ste nám aj napísali, že kto je váš politický vzor. Vy ste dali, že Vladimír Mečiar. V čom konkrétne by ste sa ním chceli inšpirovať a možno aj pri výkone prezidentskej funkcie? 

Pozrite, Vladimír Mečiar je právny architekt slovenskej štátnosti. Keby tu nebolo Vladimíra Mečiara, tak my nemáme Slovenskú republiku, nemáme slovenskú vládu, my neformujeme slovenskú spoločnosť. No a čo, mám viacej k tomu, čo máme konkrétne?

Možno čím ste sa chceli vy inšpirovať, čo by ste chceli robiť ako on?

Ja chcem sa inšpirovať dodržiavaním práva, právneho poriadku a ústavy. Pre mňa je toto dôležité nie ako teraz v poslednom období sa deje, že prednedávnom nám terajšia vládna koalícia vytýkala, že pani Čaputová hrubo porušuje ústavu, lebo vypísala referendum, hrubo porušila ústavu, keď podpísala okupačná prezidentskú, teda okupačnú zmluvu s Američanmi, hoci v kandidatúre rozprávala pred piatimi rokmi, že ju nikdy nepodpíše. Tak isto teraz terajší predseda parlamentu hrubo porušuje ústavu tým, že funkcia predsedu parlamentu nemôže kandidovať, on sa nevzdal. Čiže aj terajšia momentálna vládna koalícia hrubo porušuje ústavu. Tak ja sa týmto inšpirovať nemienim. Ja sa mienim inšpirovať iba ústavou a platným právnym stavom. Pre mňa je dodržiavanie ústavy a momentálneho platného právneho stavu na všetkých úrovniach rozkazom. Toto je pre mňa inšpirácia. Celých 40 rokov mi rozkazovala len ústava a zákon. A toto mienim uplatňovať aj v úrade prezidenta.

Poďme sa posunúť ďalej. Čo sa týka podpory zo strany Slovenskej národnej strany, už ste mali v uplynulých dňoch stretnutie s Andrejom Dankom?

Nemali sme stretnutie, ale podľa jeho vyjadrení sa dá očakávať, že k stretnutiu dôjde. Veď to viackrát avizoval aj on.

Zatiaľ nemáte ešte stopercentnú podporu?

Nemáme žiadnu dohodu alebo výzvu, Alebo. Konkrétnom termíne nemáme nič.

My sme sa ešte v januári spolu rozprávali, mali sme rozhovor práve aj o tejto podpore. Zároveň vy ste mi v tom rozhovore povedali, že by ste chceli podporu aj zo strany Smer - sociálna demokracia, že by ste sa chceli stretnúť s Robertom Ficom. Zároveň ste tam teda povolili, že ste jediný skutočne pro národný kandidát, že by to dávalo zmysel podľa tohto hľadiska, že zdieľate niektoré názory a zároveň aj hodnoty. Ja by som v tejto chvíli poprosila aj réžiu, aby nám ukázala staršiu dokrútku, pretože v minulosti ste celkom ostro sa aj vyjadrovali na adresu strany Smer - sociálna demokracia a rovnako napríklad aj na adresu Roberta Kaliňáka.

Všetci obyvatelia Slovenskej republiky vedia, kto je pán Kaliňák, že pochádza z prostredia od Steinhubela, čiže z mafiánskeho prostredia je na čele človek, ktorý má na starosti ministerstvo vnútra. Fašistické praktiky sú aj to, že nie sú vyšetrené preto kauzy Gorila, Váhostav, Bašternák a rôzne tendre. Fašistickými praktikami sú aj totálna personálna korupcia, privatizačná rabovačka, eurofondy, tak isto aj stíhanie sudcov za právny názor vyjadrený v rozsudkoch.

Naozaj toto znelo, že ste mali pomerne veľké výhrady pred niekoľkými rokmi k strane Smer a zároveň k tým hodnotám. Prečo vlastne chcete teraz ich podporu? Alebo že či vám to neprekáža?

Ja som mal výhrady vždy, keď nebol dodržiavaný platný právny poriadok a nakoniec pán Kaliňák sám priznal, keď som ostro kritizoval zrušenie amnestií, že je to ne ústavný stav a je to búranie základov ústavy. Keď som ostro kritizoval existenciu Špeciálneho súdu a špecializovanej prokuratúry, ktorú teraz oni sami zrušili. Ja som pri ich kreácii na toto upozorňoval a som hovoril, že to je štátna korupcia vo vzťahu k sudcovskému a prokurátorskému stavu, pretože oni majú o 100 % vyšší plat a robia oveľa menej.

Chcete podporu od ľudí, ktorých ste v minulosti nazvali, že majú fašistické praktiky?

Ja chcem povedať, pani redaktorka, že keď ja mám výhrady voči niečomu, tak mám výhrady voči tomu, že sa nedodržiava ústava a platný právny stav. A v tomto smere ja si nekladiem na ústa nejakú servítku. Momentálne, čo je pri moci terajšia exekutíva, to je momentálne to najlepšie, čo môže byť, ale to neznamená, že ja by som nemal povedať kritický hlas, keď je niečo robené nesprávne. Napríklad aj tá otázka, keď predseda parlamentu otvorene porušuje ústavu, lebo nemôžete vyhlásiť verejnú súťaž, prihlásiť sa do nej a potom sa vyhlásiť za víťaza. To je kandidát. Preto prezidentská voľba je najdôležitejšia voľba, lebo ide o hlavu štátu. Tak zákonodarca ústavodarca dal túto rozhodovaciu právomoc k tomuto volebnému prezidentskému procesu predsedovi parlamentu preto predseda parlamentu nemôže kandidovať na to.

Nie je tu momentálne pán Pellegrini, tak by sme sa mohli venovať vám, akým spôsobom chcete vy.

Ja sa uchádzam o vôľu, teda o podporu voličov Smeru. Logicky, veď voliči Smeru nechcú dodávať zbrane na Ukrajinu. Nechcú.

Ja som sa vám vyslovene povedal, pán Harabin, že či vám to neprekáža, keď ste ich v minulosti nazvali, že majú fašistické praktiky, teraz sa uchádzať o tú podporu. Len stačí, že áno, nie. Ale teraz ste to vysvetlili.

Ja som to vysvetlil, že ja som ich kritizovala. Teda nie, pán Pellegrini, ale pán Kaliňák na alternatíve viackrát povedal: Ja som bol mladý, hlúpy, mal som počúvať Harabin lebo Harabin vo všetkom mal pravdu, keď ma kritizoval pán Harabin.

Poďme sa pozrieť na to, ako by vyzeral úrad, keby ste vy boli prezidentom pod vaším vedením. Čo je podľa vás teda tá najdôležitejšia úloha v súčasnosti prezidenta A kde by ste videli tú svoju úlohu?

Pozrite, celá zahraničná obranná politika je v rukách prezidenta. Tak ja som kandidát mieru. Ja som proti dodávkam zbraní na Ukrajinu. Napríklad pán Pellegrini hovorí, že súkromné firmy môžu dodávať. Čiže nás chce dostať do konfrontačnej pozície s Ruskom. Pokiaľ by som ja bol prezident republiky, ani jeden náboj nejde na Ukrajinu, ani jeden, ani jeden chlapec nebude vyslaný na Ukrajinu, ani žiadne peniaze na Ukrajinu. Toto je problém Američanov, ktorí pestujú tam umelo vojenský konflikt, aby sa Slovania za zabíjali. Okamžite by som zahlasoval v Európskej rade za zrušenie protiruských sankcií. Tak isto som proti migrácii a v tomto smere neviem, či premiér Fico bol podvedený alebo ako, že súhlasil s migračným balíkom. Nesúhlasil s prijímaním migrantov, ale súhlasil s tým, že my budeme platiť výpalné 22 tisíc na jedného migranta. Tak toto ja v žiadnom prípade odobriť nemôžem. 

A keby som ja bol radil premiérovi alebo ja, bol premiér, nikdy tento migračný balíček. Naši ľudia žijú na hranici chudoby, na hranici biedy a my máme dávať 22 tisíc výpalné migrantom? Načo, prečo? Veď migračná politika je výlučne v kompetencii členských štátov EÚ. Brusel nám v tomto nemôže nariadiť nič. Stačí, že sa hlava štátu alebo premiér, keď ide namiesto hlavy štátu do Európskej rady, zahlasuje proti. Ani jeden migrant, ani 20 tisíc.

Mňa osobne zaujíma, že či si myslíte, že sú kompetencie prezidenta dostačujúce, alebo že či by sa mali posilniť?

Sú dostatočné. Len treba, aby prezident republiky pracoval v úrade a využíval dostatočne kompetencie, či už vnútroštátne alebo zahraničné. Celá zahraničná obranná politika je v rukách prezidenta republiky. Prezident atrahoval našu účasť na premiéra. To ešte prezident Schuster. Pokiaľ ide o účasť v Európskej rade, tam môžete vždy zahlasovať zavetovať proti. Keď ide o nejaký rezultát, ktorý je proti záujmom Slovenskej republiky proti našim občanom. Ja som za existenciu nášho členstva v Európskej únii aj v NATO, ale za podmienky, že budú striktne dodržiavané zmluvy, zmluva o EÚ, zmluva o fungovaní EÚ a takisto Lisabonská zmluva. Podľa týchto zmlúv nie je možné, aby Európska únia zahlasovala a uvalila sankcie na Ruskú federáciu, pretože o sankciách nerozhodla Bezpečnostná rada OSN podľa článku 39. Čiže samotná EÚ porušuje svoj zmluvy.

Toto by ste na to upozorňovali ako prezident?

Nie že upozorňoval, zahlasoval by som proti a povedal, že pokiaľ nechcete dodržiavať platné právne zmluvy, no tak potom my tam nemáme čo hľadať. Predsa nemôže nás niekto nútiť k tomu, aby my sme rozvíjali obchodné, kultúrne, ekonomické vzťahy s Ruskou federáciou BRICS, arabský svet. Ja by som inicioval okamžite podanie Prihlášky do BRICS sú presne tak, ako to robí Maďarsko. Stabilizoval a normalizovať by som vzťahy s Ruskom. Išiel by som vybaviť lacné suroviny a vzťahy k Rusku, lebo tam sa dotýka životnej úrovne každého občana.

Rusko teda je momentálne vo vojne s našim východným susedom. Vy ste tam povedali, že by ste išli do Ruska práve vyjednať tieto suroviny?

A počkajte, akej vojne?

Na Ukrajine.

Tam je špeciálna vojenská operácia. Ukrajina ani nevyhlásila vojnu. Držme sa, držme sa medzinárodného práva.

Putin urobil špeciálnu vojenskú operáciu na Ukrajine.

V súlade s Chartou OSN.

To sú rôzne názory na to.

Nie že rôzne názory, pani redaktorka. Lebo je platný právny stav. Iba Bezpečnostná rada OSN podľa článku 39 môže povedať, či ide o vojnu, či ide o agresiu a dokonca teraz Medzinárodný trestný súd v Haagu OSN dáva 2.2.2024 na návrh Ukrajiny odmietol označiť Ruskú federáciu za agresora, čiže Ruská federácia neporušuje medzinárodné právo a nie je agresor.

Podľa vás mala teda právo?

Nie podľa mňa podľa platného právneho stavu.

Mala právo zaútočiť na Ukrajine.

Samozrejme, že mala právo, lebo tu boli minské dohody, ktoré garantovali Luhanskej a Doneckej republiky samostatnosť, lebo neuznali vojensky teroristický protiústavný puč v Kyjeve 2014-tom roku. Minské dohody garantovali Nemecko, Francúzsko a Petro Porošenko Ukrajina, že tieto republiky, resp. samostatné jednotky dostanú samostatnosť a bude sa Ukrajina federalizovať a namiesto toho banderovci fašistický režim ukronacistický začal vraždiť civilistov na Donbase zavraždili vyše 14 tisíc civilistov. Minské dohody neboli garantované, hoci ich schválila Bezpečnostná rada OSN. Stali sa súčasťou medzinárodného práva, stali sa súčasťou ukrajinského právneho poriadku a režim vraždil 14, 14 tisíc civilistov a išlo o občanov ruského pôvodu. No a samotné Nemecko, Merkelová, Merkelová, Holland a Petro Porošenko povedali: My sme nechceli dodržiavať minské dohody, my sme ich chceli vyzbrojiť, my sme chceli... Nechajte ma dohovoriť, lebo to je taká vážna vec a občania Slovenska sú klamaní.

Ale zároveň nehovoríte to B.

My sme chceli vyzbrojiť Ukrajinu a na základe vyzbrojovania, aby Ukrajina zaútočila na Rusko. Čiže Rusko malo právo použiť článok 51 charty OSN.

V roku 1994 boli v Budapešti uznané hranice Ukrajiny, aj Kazachstan, aj Bielorusko ich uznalo.

Ale čo to má s tým spoločné? Čo s tým chcete povedať? Veď to nikto nespochybňuje.

Napríklad anektovali Krym, na to nemali právo.

Akože nemali právo? Veď podľa podľa ukrajinskej ústavy mohlo byť mohlo byť vyhlásené referendum a referendum bolo. Áno, mali právo podľa ukrajinskej ústavy, právo na sebaurčenie.

Pán Harabin. To je teda váš názor.

No nie, je to naozaj platný právny stav.

Je to váš názor. Poďme sa posunúť teda ďalej. Dôležitá úloha práve prezidenta je, aby nejakou protiváhou čo sa týka k vláde, k parlamentu, v prípade, ak sa prijímajú škodlivé zákony z pohľadu práve prezidentskej kancelárie, kde sú tie vaše červené čiary? A zároveň viete vyhraniť napríklad voči Robertovi Ficovi, keď hovoríte, že ste chceli práve jeho podporu?

Pani redaktorka, nedá sa počúvať tu nejaký by som povedal egoistický výklad ústavy, že úrad prezidenta republiky má byť protiváhou vláde. Veď prezidenta aj politické strany do parlamentných volieb volia tí istí občania. Vláda má svoj program, stanovuje ho, realizuje parlament, prijíma zákony na realizáciu programu. Prezident republiky zastupuje štát navonok a do vnútra koordinuje činnosť všetkých ústavných orgánov a vo vzťahu k tomu má rozhodovacie právomoci. Čiže ústava nepredpokladá, že jeden štátny orgán útočí na druhý štátny orgán.

Nehovorím o útoku, to je vyslovene konkrétny príklad.

Toto je úplne scestné. Toto ústava nepozná. Čiže úrad prezidenta a úrad vlády musia ísť v intenciách toho, čo je najlepšie pre Slovensko, najlepšie pre občanov a v tomto smere, keď je konfrontácia, tak si to odnesú občania. Ja napríklad podporujem to, čo teraz premiér Fico ohlásil a zachoval sa v Paríži ostro, alebo reagoval ostro na to, že by Slováci neposielali vojakov na Ukrajinu. Evidentne takýto krok podporujem a to treba oceniť.

Viete si predstaviť, že by ste sa niekedy vyhranili?

Samozrejme som aj za to, aby neboli dodávané zbrane na Ukrajinu, pretože pán Pellegrini hovorí, že súkromné firmy môžu: no nemôžu. My sme účastníkom celého radu zmlúv, teda medzinárodných záväzkov o zákaze dodávok zbraní do konfliktnej oblasti.

Pán Harabin, stále je tu tá moja otázka, či si viete predstaviť, že sa vyhraníte? Máte dve a pol minúty.

Súkromné firmy by dodávali v momente, keď to musím povedať, súkromné firmy. Keby dodávali, tak Slovensko porušuje svoje medzinárodné záväzky. Tu je článok 1 odsek 2. Slovensko dodržiava všetky záväzky plynúce z medzinárodných zmlúv. Tak predseda parlamentu povie, že bude dodávať zbrane na Ukrajinu. No tak ako, ako ty poznáš platný právny stav, pán predseda, toto musím vytknúť.

Čiže voči takýmto veciam vy ste sa vyhranili.

Tam je povinnosť. To zase v intenciách, pani redaktorka, tých, že treba dodržiavať ústavu, platný právny stav. A v tomto som nekompromisný. Ale neznamená, že chcem byť v konfrontácii alebo protiváhou. Nie. Chcem len dosiahnuť, aby všetky ústavné orgány dodržiavali ústavu a platný právny poriadok a medzinárodné záväzky. Nič viac a nič menej. Ale ja nevidím nijaké pozitívum v konfrontácii alebo protiváh. Ani ústava neráta s tým.

Ja som nespomínala pozitíva vyslovene, ale že dokážete tam ukázať silu z pozície prezidenta v prípade škodlivých zákonov.

Silu ústavy.

Áno, silu ústavy, ale ako prezident zastupujete všetkých občanov a v prípade, ak by boli nejaké škodlivé veci, tak by ste na to neváhali poukázať.

Jednoznačne, to jednoznačne. Prezident republiky má právo zúčastniť sa kedykoľvek rokovania, vlády, rokovania parlamentu. Keby som videl, že sa pripravuje nejaký zákon proti občanom alebo neplní sa predvolebný program alebo vládny program, ktorý bol inštalovaný a dostal súhlas v parlamente, či už vo vzťahu dajme tomu zdravotnej politiky, školskej, sociálnej, no tak idem na rokovanie vlády, poukážem na to, na to a na to. Tento a tamten pripravovaný právny predpis je v týchto a v týchto smeroch negatívny pre občanov. No tak takýto zákon nepodpíšem.

Budete chcieť byť pravidelne súčasťou rozhodovania, napríklad koaličnej rady, že by ste tam chodili?

Nie, to je politický orgán. Koaličná rada to nie je ústavou predpokladaný orgán, ale na vládu prezident republiky má kedykoľvek možnosť ísť a vystúpiť a tak isto v parlamente. Keby niečo bolo proti občanom alebo proti určitej profesnej skupine, proti poľnohospodárom alebo proti, teda farmárom alebo pekárom, ja už neviem, alebo iným skupinám. No tak vypočujem si týchto ľudí, dám si urobiť analýzy a jednoducho poviem: Hej, toto nie je v poriadku.

Čiže budete vedieť využiť tú silu. Máme posledných 5 sekúnd.

Nedá sa rozhodovať od zeleného stola, pani redaktorka, prezident musí ísť medzi ľudí.

Práve vypršal čas, našich 20 minút, na túto diskusiu. Každý kandidát bude mať samozrejme rovnaký priestor. Ja dodám, že ešte máme pre vás pripravenú jednu rubriku, v tomto prípade rovnako budú mať všetci kandidáti totožné otázky. Bude to teda 10 otázok. Tu vás poprosím, pán Harabin, aby ste nám odpovedali len áno alebo nie. Je to teda rubrika Podpísal by som alebo súhlasil by som. Keď budete teda odbáčať, ja vám do toho samozrejme skočím. Tak poďme teda na to.

Pán Harabin, podpísali by ste registrované partnerstvá? Nie.

Podpísali by ste odluku cirkvi od štátu? Nie.

Boli by ste za sprísnenie interrupcií? Myslím, že právna úprava stačí.

Podpísali by ste novelu Trestného zákona tak, ako prešla parlamentom? Samozrejme, lebo bola v súlade so s európskymi štandardmi.

Boli by ste za zásadnú zmenu systému vládnutia, napríklad, keby sa z parlamentnej republiky mala stať prezidentská? Terajší platný právny stav je vyhovujúci.

Súhlasili by ste napríklad s bojovaním Slováka za iný štát? Dali by ste taký súhlas? Nikdy.

Vyhlásenie klimatickej núdze, ak by bolo na stole? Toto je ekoteroristická agenda.

Zákon, ktorý by mimovládne organizácie označil za zahraničných agentov? Všetky politické mimovládne organizácie treba zrušiť zákonom. Takže ani by ste neriešili, že agenti, ale rovno zrušiť.

Vymenovali by ste Pavla Gašpara za šéfa SIS? Pokiaľ by spĺňal zákonné a ústavné požiadavky. Čiže áno. Veď Gašpar bol jeden z najlepších asistentom na Najvyššom súde. Harabin, nepýtam sa na ďalšie vysvetlenie, stačí áno či nie.

Patria ruskí hokejisti na majstrovstvá sveta? Samozrejme.

Ďakujem vám veľmi pekne, že ste prijali pozvanie k nám do štúdia a ja vám ďakujem za korektnú reláciu. Všetko dobré Vám želám a ja dodám, že zajtra pokračujeme o 14 tej hodine a v tomto kresle bude striedať Štefana Harabina práve Marián Kotleba.

Zdielať na

Súvisiace články

Najčítanejšie