Štúdio 24: AI v školstve, áno či nie?
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Umelá inteligencia mení školstvo rýchlejšie, než na to samo stíha reagovať. Podľa informácií ktoré zazneli na diskusii Globálneho fóra OECD v Bratislave je umelá inteligencia dnes dva kroky pred systémami a jeden krok pred študentmi. Ako chce na to školstvo, obzvlášť to slovenské, reagovať? A ako rýchlo je schopné vôbec zareagovať.? Odpovedala odborníčka na školstvo Soňa Hanzlovičová.
AI predbehla systémy aj študentov
Na túto tému sa diskutovalo aj na Globálnom fóre OECD v Bratislave. Ukazuje sa, že umelá inteligencia je momentálne dva kroky pred školskými systémami a jeden krok pred samotnými študentmi.
Umelá inteligencia už dnes mení spôsob, akým sa žiaci učia, a hoci má potenciál priniesť pozitívne zmeny, je dôležité zabezpečiť, aby ju žiaci využívali správne. "Domáca úloha musí byť," zdôrazňuje Hanzlovičová, "lebo naše deti potom prestanú robiť to, čo by mali." Dôležité je podľa nej korigovať využívanie AI tak, aby študenti neprepadli dojmu, že všetko za nich urobí stroj.
Prepadlí pedagógovia?
Zaujímavým faktom je, že podľa informácií Ministerstva školstva SR až 80 % žiakov používa umelú inteligenciu, ale len štvrtina učiteľov s ňou pracuje. Ako im teda dať úlohy, aby sa mali možnosť aj niečo naučiť a nenechali všetko len na umelú inteligenciu?
Problém spočíva aj v štruktúre pedagogického zboru. "Máme veľmi prestarnutý pedagogický zbor," hovorí Hanzlovičová. "To znamená, že prestávajú nám ľudia učiť. Mladí ľudia, ktorí skončia pedagogickú fakultu, nechcú ísť za katedru." To vedie k situácii, kedy sú deti v technológiách zdatnejšie ako ich učitelia.
Školenia a nové metodiky – kľúč k úspechu
Podľa Hanzlovičovej je nevyhnutné pedagógov školiť a zabezpečiť im dobrú techniku. Minister školstva Tomáš Drucker avizoval, že rok 2026 bude rokom výučby pedagógov v oblasti umelej inteligencie. Dôležité je, aby školenia prebiehali v menších, komornejších skupinách, kde sa učitelia budú cítiť komfortne.