Skoro jasno
14°
Bratislava
Koloman
13.10.2025
Výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov: Zrážke vlakov by zabránil moderný systém
Zdielať na

Výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov: Zrážke vlakov by zabránil moderný systém

BRATISLAVA – Zrážka dvoch rýchlikov opätovne otvorila otázku bezpečnosti železničnej dopravy a modernizácie tratí. Výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SR Patrik Benka v Štúdiu 24 upozornil, že zrážke dvoch vlakov na východnom Slovensku by vedel predísť moderný zabezpečovací systém ETCS.

„Pamätám si na podobnú nehodu ešte z čias, bol to rok 1992 alebo 1994 (...) . Vtedy zahynulo šesť rušňovodičov, keď pri výpadku zabezpečovacieho zariadenia došlo k tragickému pochybeniu jedného z výpravcov,“ uviedol výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SR Patrik Benka v Štúdiu 24. Podľa neho sa odvtedy železničná infraštruktúra výrazne posunula vpred, no aj tak zostáva veľká časť zodpovednosti na ľudskom faktore.

Zavádzanie moderného systému napreduje pomaly

Prvotné informácie o súčasnej zrážke naznačujú práve zlyhanie ľudského faktora. Uviedol to na tlačovej konferencii minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD). „Všetko prepojené je otázne. Vždy je to v podstate na ľudskom činiteľovi – na konkrétnom človeku, ktorý obsluhuje vlak, na konkrétnom rušňovodičovi,“ uviedol Benka. Vysvetlil, že na Slovensku je moderným európskym systémom vlakového zabezpečenia ETCS vybavených len približne 250 kilometrov tratí – ide najmä o úseky medzi Bratislavou a Žilinou a ďalej smerom na Čadcu. Tento systém dokáže automaticky zastaviť vlaky, ak sa ocitnú v kolíznom kurze. 

„Bohužiaľ, ostatné trate takto vybavené nemáme,“ doplnil. Podľa Benku v prípade nehôd, kde takéto zariadenia chýbajú, nezostáva iná možnosť než spoliehať sa na reakcie rušňovodičov. „Nemáme tam nič, čo by v tomto momente dokázalo tie vlaky zastaviť. Rýchle reakcie rušňovodičov sú často jedinou poistkou,“ vysvetlil.

​Chýba dlhodobé plánovanie

Zavádzanie systému ETCS na Slovensku napreduje pomaly. „Nie je to pilotný projekt, (...) ale chýba stratégia a dlhodobé plánovanie. My ako asociácia dlhodobo upozorňujeme, že potrebujeme zákon o národnej dopravnej infraštruktúre, ktorého cieľom by bolo udržateľné a efektívne plánovanie infraštruktúry,“ povedal Benka.

Ako príklad uviedol Českú republiku, kde systém funguje na hlavných koridoroch už od začiatku tohto roka. „Česi majú plán. A to je to, čo nám chýba, to, po čom celý železničný sektor dlhodobo vlád,“ dodal.

Systém ETCS by zrážke zabránil

Ak by bol systém ETCS zavedený aj na trati, kde došlo k nehode, podľa Benku by sa zrážke určite zabránilo. „Nie, nerozprávali by sme sa dnes o tejto nehode. Bol by som poobede a pil by som kávu,“ poznamenal.

Najbližšie úseky, ktoré by mali byť vybavené moderným zabezpečením, sú trate od Spiša po Tatry a obchvat Liptovského Mikuláša. „Už sa rozbieha modernizácia na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu a tieto trate budú vybavené systémom ETCS,“ potvrdil Benka.

​Šťastie v nešťastí

Zavedenie takéhoto systému však nie je lacné. „Keď sa o tom masívnejšie začalo hovoriť pred tromi-štyrmi rokmi, (...) vybavenie jedného rušňa stálo približne 200-tisíc eur. Dnes je to dvojnásobok, možno aj dva a pol násobok,“ vysvetlil. Dodal, že náklady by nemali byť výhradne na pleciach dopravcov, ale do procesu musí vstúpiť štát.

Na záver Benka poznamenal, že aj napriek rozsahu nehody môžeme hovoriť o šťastí v nešťastí. „Keď to dopadne tak, že všetci prežili, je to veľmi dobré. Možno sa dobre modlíme. Ale modlenie samo o sebe nebude stačiť,“ uzavrel výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov Slovenska.

 

Súvisiace články

Najčítanejšie