Výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov: Zrážke vlakov by zabránil moderný systém
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA – Zrážka dvoch rýchlikov opätovne otvorila otázku bezpečnosti železničnej dopravy a modernizácie tratí. Výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SR Patrik Benka v Štúdiu 24 upozornil, že zrážke dvoch vlakov na východnom Slovensku by vedel predísť moderný zabezpečovací systém ETCS.
„Pamätám si na podobnú nehodu ešte z čias, bol to rok 1992 alebo 1994 (...) . Vtedy zahynulo šesť rušňovodičov, keď pri výpadku zabezpečovacieho zariadenia došlo k tragickému pochybeniu jedného z výpravcov,“ uviedol výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov SR Patrik Benka v Štúdiu 24. Podľa neho sa odvtedy železničná infraštruktúra výrazne posunula vpred, no aj tak zostáva veľká časť zodpovednosti na ľudskom faktore.
Zavádzanie moderného systému napreduje pomaly
Prvotné informácie o súčasnej zrážke naznačujú práve zlyhanie ľudského faktora. Uviedol to na tlačovej konferencii minister vnútra Matúš Šutaj Eštok (Hlas-SD). „Všetko prepojené je otázne. Vždy je to v podstate na ľudskom činiteľovi – na konkrétnom človeku, ktorý obsluhuje vlak, na konkrétnom rušňovodičovi,“ uviedol Benka. Vysvetlil, že na Slovensku je moderným európskym systémom vlakového zabezpečenia ETCS vybavených len približne 250 kilometrov tratí – ide najmä o úseky medzi Bratislavou a Žilinou a ďalej smerom na Čadcu. Tento systém dokáže automaticky zastaviť vlaky, ak sa ocitnú v kolíznom kurze.
„Bohužiaľ, ostatné trate takto vybavené nemáme,“ doplnil. Podľa Benku v prípade nehôd, kde takéto zariadenia chýbajú, nezostáva iná možnosť než spoliehať sa na reakcie rušňovodičov. „Nemáme tam nič, čo by v tomto momente dokázalo tie vlaky zastaviť. Rýchle reakcie rušňovodičov sú často jedinou poistkou,“ vysvetlil.
Chýba dlhodobé plánovanie
Zavádzanie systému ETCS na Slovensku napreduje pomaly. „Nie je to pilotný projekt, (...) ale chýba stratégia a dlhodobé plánovanie. My ako asociácia dlhodobo upozorňujeme, že potrebujeme zákon o národnej dopravnej infraštruktúre, ktorého cieľom by bolo udržateľné a efektívne plánovanie infraštruktúry,“ povedal Benka.
Ako príklad uviedol Českú republiku, kde systém funguje na hlavných koridoroch už od začiatku tohto roka. „Česi majú plán. A to je to, čo nám chýba, to, po čom celý železničný sektor dlhodobo vlád,“ dodal.
Systém ETCS by zrážke zabránil
Ak by bol systém ETCS zavedený aj na trati, kde došlo k nehode, podľa Benku by sa zrážke určite zabránilo. „Nie, nerozprávali by sme sa dnes o tejto nehode. Bol by som poobede a pil by som kávu,“ poznamenal.
Najbližšie úseky, ktoré by mali byť vybavené moderným zabezpečením, sú trate od Spiša po Tatry a obchvat Liptovského Mikuláša. „Už sa rozbieha modernizácia na rýchlosť 160 kilometrov za hodinu a tieto trate budú vybavené systémom ETCS,“ potvrdil Benka.
Šťastie v nešťastí
Zavedenie takéhoto systému však nie je lacné. „Keď sa o tom masívnejšie začalo hovoriť pred tromi-štyrmi rokmi, (...) vybavenie jedného rušňa stálo približne 200-tisíc eur. Dnes je to dvojnásobok, možno aj dva a pol násobok,“ vysvetlil. Dodal, že náklady by nemali byť výhradne na pleciach dopravcov, ale do procesu musí vstúpiť štát.
Na záver Benka poznamenal, že aj napriek rozsahu nehody môžeme hovoriť o šťastí v nešťastí. „Keď to dopadne tak, že všetci prežili, je to veľmi dobré. Možno sa dobre modlíme. Ale modlenie samo o sebe nebude stačiť,“ uzavrel výkonný riaditeľ Asociácie železničných dopravcov Slovenska.