Odborník na železničnú dopravu k zrážke vlakov: Vyšetrovanie môže trvať aj mesiace
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Po zrážke dvoch vlakov, ktorá si vyžiadala pozornosť celej krajiny, sa v relácii Štúdio 24 vyjadril odborník na železničnú dopravu Jiří Kubáček. V rozhovore zdôraznil, že hoci je predčasné hovoriť o konkrétnych príčinách, kľúčovú úlohu pri bezpečnosti vlakovej dopravy zohráva koordinácia medzi rušňovodičom a výpravcom.
„Rozhodne sa nechystám špekulovať o príčinách nehody. Je to vlastne úsek, kde sa dvojkoľajová trať aj na trať mení na jednokoľajnú pred tunelom. Miesto, kde sú výhybky, je kryté návestidlo. S tým návestidlom komunikuje príslušný výpravca s rušňovodičom,“ uviedol Kubáček.
Vyšetrovanie môže trvať aj mesiace
Miesto, kde došlo k zrážke, podľa neho patrí k štandardným úsekom železničnej siete, v ktorých sa využívajú výhybky kryté návestidlami. Tie zabezpečujú komunikáciu medzi výpravcom a rušňovodičom – a práve ich súhra je pre bezpečnosť rozhodujúca.
„Bezpečnosť dopravy železničnej je vecou súladu medzi prácou rušňovodiča, ktorý riadi vlak, a výpravcu, ktorý obsluhuje infraštruktúrne zariadenia. Čo sa konkrétne stalo v tomto prípade, bude vecou vyšetrovania, ktoré môže trvať týždne až mesiace,“ dodal odborník.
Neúplná modernizácia železničných tratí
Na otázku, ako je možné, že aj v 21. storočí dôjde k čelnej zrážke dvoch vlakov, Kubáček upozornil na neúplnú modernizáciu železničných tratí. „Európsky systém zabezpečenia jazdy vlakov je vlastne inštalovaný len na malej menšine tratí na Slovensku. Na niektorých ešte funguje starý systém, tzv. auto bloku, ktorý kontroluje jazdu rušňovodiča a prenáša návesy, ktoré sú mu dávané priamo na rušeň,“ vysvetlil. Tento systém prenáša signály z návestidiel priamo do kabíny rušňovodiča, no na mnohých tratiach stále chýba.
Zrážka dvoch rýchlikov pri Rožňave
V praxi to znamená, že bezpečnosť závisí predovšetkým od pozornosti človeka. Ak trať nie je vybavená moderným zabezpečovacím zariadením, všetko stojí na tom, ako rušňovodič interpretuje signály. „Je obvyklé, že na vozidlách je ešte tzv. živák – zabezpečovacie zariadenie, ktoré sleduje spôsobilosť rušňovodiča,“ doplnil. Rušňovodič musí zariadenie pravidelne aktivovať, aby systém vedel, že je pri vedomí; v opačnom prípade vlak automaticky zastaví.
Aké budú následky nehody?
K samotnému úseku, kde k nehode došlo, Kubáček poznamenal, že nejde o výnimočne rizikové miesto. „Nie je nebezpečnejší ako ktorýkoľvek iný úsek. Je to normálny prechod z dvojkoľajnej trate na jednokoľajnú, kde teda keď sa v tomto úseku majú stretnúť dva vlaky, tak musí jeden z nich počkať, až ten druhý prejde,“ vysvetlil.
Z hľadiska plynulosti železničnej dopravy podľa odborníka nejde o strategický uzol, no následky nehody budú citeľné. „Táto nehoda sa bude rozoberať. Počítam rádovo dni, kedy tá trať bude stáť, kým sa neuvedie znova do prevádzkového stavu a osobná doprava bude zabezpečovaná zjavne autobusovou dopravou náhradnou, no nákladné vlaky si budú musieť nájsť inú trasu alebo počkať,“ uzavrel odborník.