Skoro jasno
28°
Bratislava
Rozália
4.9.2025
Školský rok priniesol reformu: Menej bifľovania, viac osobnosti. Ako sa zmení vyučovanie?
Zdielať na

Školský rok priniesol reformu: Menej bifľovania, viac osobnosti. Ako sa zmení vyučovanie?

BRATISLAVA / Slovenské školstvo čelí novým výzvam. Prináša ich rozsiahla reforma základného školstva zameraná na rozvoj gramotnosti, osobnosti a celkovej kultúry škôl. Odborník na školstvo a rektor Kolégia Antona Neuwirtha Martin Luterán priblížil, čo reforma prináša do praxe.

Do školských lavíc sa v pondelok (1.9.) vrátilo viac ako 750-tisíc žiakov. Vyše 530-tisíc na základných školách, a vyše 220-tisíc na stredných. A približne 62-tisíc prvákov zažilo veľký deň – aj s novinkou, ktorou je kurikulárna reforma. 

Detaily priblížil v Štúdiu 24 odborník na školstvo a rektor Kolégia Antona Neuwirtha Martin Luterán. Podľa neho ide o najväčšiu zmenu za uplynulé desaťročia, ktorá sa dotkne postupne všetkých základných škôl. Proces bude finančne podporovaný najmä z plánu obnovy.

„Je to impulz, ktorý má spôsobiť, že školy trochu zmenia svoj prístup. Ministerstvo školstva k tomu pripravilo viaceré podporné mechanizmy na implementáciu, vrátane školených mentorov, ktorí majú pomáhať školám, aby ju implementovali. Reforma sa zavádza od prvých ročníkov,“ uviedol Luterán.

Zdôraznil, že cieľom reformy nie je len preniesť do škôl nové učivo. V pláne sú tieto hlavné ciele:

  • gramotnosť a porozumenie textu majú stáť pred memorovaním faktov,
  • posilniť sa má rozvoj charakteru a osobnosti žiakov,
  • školy sa majú sústrediť aj na celkovú kultúru, vzťahy a prostredie, nie iba na známky.

Nepôjde to zo dňa na deň

„Táto reforma sa snaží prísť zmeniť mentalitu v tom, že my neučíme predmety, my učíme žiakov. Ten cieľ je aj všeobecná gramotnosť.“

Luterán zároveň zdôraznil dôležitosť trpezlivosti, keďže reforma má podľa neho charakter maratónu a nie šprintu. Rodičia musia rátať s pomalšími výsledkami, ktoré so sebou prinesie, keďže ide o dlhodobý proces. „Dnes sa deti učia inak, musíme ich viesť k samostatnosti a k tomu, aby sa učili celý život.“

„Toto je akože to sú naozaj postupné pomalé zmeny, ale podľa mňa niekde treba začať,“ myslí si Luterán. 

AI – pomocník, nie náhrada učiteľa

Na zmeny v školstve reagoval vo štvrtok (4.9.) aj minister Tomáš Drucker (Hlas-SD), ktorý spolu so zástupcom OECD Andreasom Schleicherom diskutoval o výzvach umelej inteligencie. Podľa ministra už 7 z 10 žiakov využíva umelú inteligenciu, ale iba štvrtina učiteľov. „Musíme pripraviť plán, ako umelú inteligenciu bezpečne a eticky implementovať do škôl. Môže pomôcť pri príprave hodín, spätnej väzbe či dokonca známkovaní, ale riziká nemôžeme podceniť,“ povedal Drucker.

Schleicher upozornil, že umelá inteligencia nikdy nenahradí učiteľa. „Je to nástroj, ktorý môže pomôcť, ale musíme zachovať ľudské zručnosti. Už dnes vidíme riziko kognitívnej lenivosti u mladých, ktorí sa na umelú inteligenciu spoliehajú príliš,“ dodal.

Umelá inteligencia by však podľa neho mohla pomôcť učiteľom lepšie prispôsobovať hodiny potrebám konkrétnej triedy. Aj Schleicher pripomenul, že Slovensko má dobrý plán v súlade s odporúčaniami OECD, no upozornil, že s technológiami prichádzajú aj riziká. „Žiadna krajina ich nedokáže zvládnuť sama. Potrebná je spolupráca,“ uviedol.

Dvojitá výzva pre školstvo

Slovenské školstvo tak čakajú dve veľké skúšky naraz:

  1. nový vzdelávací program na základných školách, ktorý má učiť deti myslieť a nie iba reprodukovať fakty,
  2. digitálna éra, v ktorej sa učitelia i žiaci budú musieť naučiť pracovať s umelou inteligenciou.

„Ak sa podarí prepojiť kvalitné vzdelávanie, rozvoj osobnosti a rozumné využívanie technológií, môže sa škola stať miestom, ktoré deti skutočne formuje,“ dodal Luterán v Štúdiu JOJ 24.

 

Súvisiace články

Najčítanejšie