Jasno
21°
Bratislava
Viola
18.5.2024
Rozhovor o novele trestného zákona: Čo bude ďalej?
Zdielať na

Rozhovor o novele trestného zákona: Čo bude ďalej?

BRATISLAVA / Novela trestného zákona mala prejsť riadnym legislatívnom procesom, počas ktorého mohli byť odstránené možné pochybenia. Uviedol to politológ Samuel Abrahám, ktorý považuje skrátené konanie v tomto prípade za škandalózne. Expert na ústavné právo Vincent Bujňák v rozhovore Júlie Zelenkovej opísal situácie, ktoré môžu eventuálne nastať vzhľadom na avizované kroky prezidentky.

Je to totálne absurdné. Budem prozaicky to ako keby niekto narazil do semaforu, utiekol opitý a potom povie susedovi, že niekto ide vyriešiť zaňho. Absolútne absurdné. Pre mňa ako politológa, ja nie som právnik, nebudem sa konkrétne vyjadrovať k tomu, čo všetko je v tom trestnom kódexe zlé, či sa má zrušiť prokuratúra špeciálna. Ale ide o to, že to malo prejsť v práve v tom regulovanom legislatívnom procese, kde by odborníci medzirezortnom pripomienkovom konaní našli a zbadali takéto chyby, ako napríklad teraz, ktoré by oni veľmi radi odstránili. Teda čo sa týka premlčania lehôt. Čo sa týka znásilnení, to by odborníci veľmi rýchlo zistili, pretože tí sa tomu venujú. Dokonca ani poslanci opozície, ktorí robili tých niekoľko tisíc obštrukcií. Oni nie sú odborníci na trestné právo. Oni sa snažili len pozastaviť to hlasovanie niečoho, čo neprebehol regulérne.

Je to vina opozície, že sama nedala pozmeňovací, ktorý by upravil tie lehoty. Alebo naozaj, keď opozícia tvrdí, že to zistili až na poslednú chvíľu, keďže to boli viaceré pozmeňováky pozmeňovákov, že sa na to nedalo prísť tak rýchlo.

Opozícia s tým nič nemá spoločné. Však povedzme si, že ak by na to prišli skôr, určite by s tým prišli, že také čosi absurdné v tej legislatívnej zmene legislatívy je. Tam bolo tisíce zmien, ktoré prišli na niekoľko desiatok stránok, ale tie mali už prísť potom, ako odborníci, právni experti, odborníci. Ja som sa rozprával s niekoľkými právnikmi a nevedeli mi mnoho veci odpovedať, pretože my nie sme špecialisti na tú a tú oblasť. Tak ako môžu poslanci opozície a napokon aj koalície sa vyznať v týchto veciach, to by mali pripraviť odborníci a oni mohli posúdiť, čo je správne alebo nie prediskutovať a odsúhlasiť. Čiže opozícia s tým, že sa takéto čosi dostalo, nemá nič spoločné. Ale to vôbec nie je podstatné, hoci je to hrozná vec, dôležité je, že to malo prebehnúť regulérne, kde by sa práve na takéto veci veľmi rýchlo prišlo. Predtým, ako by sa to dostal do parlamentu.

Je štandardné, že tak dlho u seba vlastne koalícia pozdržuje ten trestný zákon, ktorý už vo štvrtok večer schválili a ešte stále nie je v utorok v Prezidentskom paláci, aby sa s ním mohlo pracovať ďalej?

Neviem, ja nie som odborník, ale čo môžem povedať, očividne im to nevyhovuje. Toto im utieklo, toto je niečo, čo by najradšej zmizlo z povrchu zemského. A teraz hľadajú a hľadajú v panike, akým spôsobom to vyriešiť. Ale pozor, tento jeden moment v celom tom proteste je minimálny. To je ide. Ide o ten proces samotný. Toto je len dôsledok toho, že celá táto akcia zmeny kódexu trestného a zrušenia špeciálnej prokuratúry bola neštandardná, zlá a mala by sa zopakovať v regulárna legislatívnom konaní.

Na to upozorňujú nielen poslanci a rôzni politici, ale aj právnici, odborníci, akademická obec a podobne. Dostala sa týmto, ale prezidentka ako keby medzi takú nejakú Sofiinu voľbu, že či podpísať niečo s čím nesúhlasí, alebo to vetovať?

Naozaj ju možno teraz dávajú do nejakej takej nepohodlnej situácie, že nevie, čo urobiť. Pozrite, navrhlo to ministerstvo spravodlivosti. Podal to poslanec koalície. Diskutovalo sa to o tom v parlamente. Boli protesty na uliciach. Prečo by to mal teraz narýchlo riešiť Ústavný súd? Nedáva to zmysel. A napokon možno Ústavný súd posúdi, že podľa litery zákona možno tam sú, nie je nejaký problém, pretože ústava nepokryje všetko. O to viac by bolo dôležité, aby to pani prezidentka podpísala a urobili všetci. Od opozičných poslancov, od tých, čo chodia protestovať na námestia, od študentov, ktorí sa nezdalo, ako to celé prebehlo, aby tlačili, aby diskutovali, aby oslovovali tých poslancov koalícií, ktorí sú možno zneistení, pretože nečakali, že budú musieť schvaľovať niečo také, ako schvaľovali.

Vie toto koalícia opäť využiť vo svoj prospech? A ak aj prejdú tie zmeny, ktoré nie sú lichotivé, že to budú spätne hádzať na prezidentku, veď ona to podpísala?

Oni to nemajú čo hádzať na prezidentku. Prezidentka je hlava štátu. Ona to nepredávala, ona to schvaľovala, ona to diskutovala, ona posudzuje konečný produkt, či je dobrý alebo zlý pre túto spoločnosť. A to, keďže ešte k tomu ešte aj právnička ale nemusela byť, usúdi, že to nie je správne. Tak preto by to mala vrátiť naspäť do parlamentu a nie nejakým spôsobom tlačiť na Ústavný súd, pretože nie je čas a Ústavný súd by nemal byť v takýchto veciach tlačený tak či tak. A neni dobré. Aj v iných spoločnostiach vidíme, že často sa politici spoliehajú na ústavné súdy, na súdy. Miesto, aby sa to riešilo medzi výkonnou mocou, medzi parlamentom a napokon medzi občanmi.

Čiže podľa vás by najlepšia možnosť bola, keby to vetovala?

Ja som o tom presvedčený, lebo získame mesiac na to, aby sa našli. Dúfajme, nejakí poslanci v tej vládnej koalícii, ktorí si uvedomia, že toto, čo takýmto spôsobom to prešlo, je škandalózne a nemalo by sa, nemali by za to zahlasovať alebo sa zdržať hlasovania a nechať, aby to prebehlo v regulačnom legislatívnom konaní.

Súvisiace články