Politika 24: Zrušením transakčnej dane by sme urobili dva kroky dozadu, tvrdí Kamenický
Máte vypnuté reklamy
Vďaka financiám z reklamy prinášame kvalitné a objektívne informácie. Povoľte si prosím zobrazovanie reklamy na našom webe. Ďakujeme, že podporujete kvalitnú žurnalistiku.
BRATISLAVA / Musí obhajovať rozhodnutia, ktoré kritizujú aj jeho vlastní kolegovia. V štátnom rozpočte hľadá peniaze nielen na nevyhnutné veci, ale aj na rozmary vlády a onedlho musí presadiť ďalšie miliardové škrty. Prídu opäť vyššie dane pre ľudí? Alebo si v druhom kole bude uťahovať opasok najmä štát? Posvietili sme si na to v Politike 24, kam prijal pozvanie minister financií Ladislav Kamenický.
Najskôr na začiatok taká otázka, možno na odľahčenie. O ministroch financií sa hovorí, že by mali byť už z povahy takí skúpi. Veď nakoniec chránia naše štátne peniaze, našu štátnu kasu. Vy sa považujete za takého držgroša? Máte také tie správne vlastnosti pre ministra financií?
Niektorí kolegovia mi hovoria, že som držgroš, ale myslím si, že v momentálnej situácii, v ktorej sa Slovensko nachádza, po tom, čo sme zdedili skutočne najhoršie verejné financie v Európskej únii, tak myslím, že minister financií musí byť držgroš, lebo tá bývalá vláda nám rozflákala, ja to poviem tak ľudovo, naše peniaze. Dostali sme sa do stavu, kedy skutočne to zadlžovanie Slovenska by sa stalo nekontrolovateľným. Ja možno ukážem jeden graf. Mám tu zopár grafov, čo som si pre vás pripravil. Ak sa pozrieme na stav verejných financií, dlh Slovenskej republiky sme odovzdávali vo výške 45 miliárd. A keď sa pozrieme na vládu Matoviča, Hegera a Ódora, tak + 24,2 miliardy. Ale keď si zavriete oči a poviete si nie je tu žiadna Ficova vláda ani Ladislav Kamenický, tak toto je trajektória, ktorou by to ďalej pokračovalo, ak by sme niečo neurobili a skončili by sme na 110 miliardách a 71,4 percenta HDP. Ak by to bolo do ďalšieho roku, tak je to ešte o desať miliárd viac. Čiže tá konsolidácia je potrebná. To, čo my chceme, my musíme ten dlh zvrátiť. To znamená, to je plus 40 miliárd ďalších, čiže my ten dlh musíme otočiť a stlačiť ho dole, aby sa začal percentuálne HDP znižovať. Takže to je stav, v ktorom sme prebrali verejné financie. Minister financií musí byť tým pádom aj aj trochu držgroš.
Pred malou chvíľou aj premiér Robert Fico povedal, že možno to doťahovanie s kolegami v koalícii je teraz také ostrejšie, najmä čo sa týka aj konsolidačných opatrení, či už je to transakčná daň a podobne. Aká je teda komunikácia s kolegami podľa vás pri zostavovaní rozpočtu, poprípade aj pri dodatočnom chránení rozpočtu konsolidačných opatreniami? Je to asi náročná disciplína.
Myslím si, že to, čo povedal dnes Robert Fico, že najdôležitejšie dve témy tejto vlády sú verejné financie a záchrana v podstate automobilovému priemyslu na Slovensku. A ja s tým súhlasím, lebo si myslím, že na tomto sa bude lámať táto vláda. A možno, keď teda sa pozrieme na to, čo sa deje, lebo kolegovia, samozrejme, mnohí sú politici a všetci by chceli sa prezentovať iba tými peknými vecami. To sú tie hrozienka z koláča. Poviem samozrejme, znižovanie daní pre živnostníkov. Znížili sme dane pre malé a stredné firmy. To znamená, to sú pekné veci, ale to sú dekonsolidačné veci. A viete, potom si niekto povie, že toto som zabezpečil ja a potom príde druhý niekto a povie, že ja som napríklad nedávno, možno prekvapivo pozerám, že mám pocit, ako keby Smer-SD nebola za 13. dôchodkami akože a potom to zlé, alebo to, čo sa horšie predáva ľuďom, lebo tá konsolidácia vždycky bolí. A to o tom hovoril aj premiér Fico. To je akože toho Smeru, že to je zásluha Smeru a toto pekné, to je to naše. Len, takto to nefunguje. A ja by som chcel možno pripomenúť aj všetkým koaličným partnerom, že my sme tri koaličné strany a keď si spomeniete na tie, na tú, na ten príbeh o Svätoplukovi a o tých troch prútoch, tak tie prúty každý viete zlomiť samostatne, ale spolu ich neviete zlomiť a nesmieme robiť to, aby sme dávali v podstate náboje opozícii na to, aby táto vláda, ktorú si mnohí ľudia na Slovensku želali, ktorá by mala byť národná, aby táto vláda v podstate skončila na tom, že niekto si chce vzhľadom aj na svoje vnútorné problémy, ktoré má vo vlastnej strane, naháňať politické body na úkor svojho koaličného partnera. Hovoríme o strane Smer.
Vy to teda vnímate tak, že koaliční partneri sa snažia naháňať si politické body aj na úkor štátneho rozpočtu?
Dnes to povedal aj premiér. On hovoril o tom kohútovi, ktorý sa kýve podľa toho vetra. Keď niekto niečo napíše a má pocit, že mu toto politicky pomáha a kopanie do koaličného partnera si niekto myslí, že mu budú stúpať preferencie. Toto môže byť niekoho motivácia na to, aby v podstate na úkor svojho koaličného partnera toto robil. Ja to odmietam. My nechceme konflikt s koaličnými partnermi. To ja hovorím za seba. Mňa všetci poznajú. Ja som nekonfliktný človek a všetky tie veci, ktoré sme urobili, aj tie dobré, aj tie zlé. Za tie by sa mali postaviť všetci koaliční partneri. A za seba môžem povedať jednu vec, že celá tá konsolidácia je potrebná, aby sme sa vyhli veriteľom a nie je to vina ani Smeru, ani SNS, ani Hlasu. Ale ak chceme teda doručiť ako zodpovední hospodári, tak musíme ťahať za jeden povraz. To sú tie Svätoplukove tri prúty. Na to vyzývam všetkých koaličných partnerov. Mne sa s nimi komunikuje dobre. Budúci týždeň mám prevažne s Hlasom ďalšie konsolidačné rokovanie.
Ku akým témam konkrétne z tých konsolidačných?
Samozrejme, budeme sa baviť o tabuľke, to je taká tabuľka. To nie sú tie tabuľky, kto tu niekto podhadzuje médiám, tie tabuľky ani nepoznám. To, čo tam bolo povedané. Je to tabuľka, ktorou sa zaoberáme, kde teda riešime, že tam máme vždycky taký semafor, že zelená, červená, oranžová a vždy tie, na ktorých sa nedohodneme, dostanú červenú farbu. Tie, ktoré sú tie opatrenia oranžové sú také, že maybe alebo že môže byť. Ale musíme si niečo donastavovať a potom sú zelené, na ktorých sa dohodneme. Ja chcem jednu vec povedať, keď teda, určite sa ma budete pýtať na transakčnú daň, tak tá bola tá bola zelená u všetkých koaličných partnerov. A môžem vám prezradiť túto oficiálne, že mám dokonca podpísaný papier tými vyjednávačmi za jednotlivé koaličné strany, kde sa k tomu prihlásili a za seba poviem, boli dlhé debaty o tom to nebolo, že sme niečo dali na stôl a že sa to odsúhlasilo a schválili to všetci, schválil to parlament. Schválil to všetci poslanci. Schvália to vláda, schvália to koaličná rada, schváli to prezident a to je to, o čom som hovoril, že niekto momentálne sa snaží na tom politikárčiť vytĺcť na tom nejaké politické body.
Takže už je to červená.
Nie je to červené. Premiér povedal, že je to nemenné, lebo je to 700 miliónov eur. A keď si zoberiete samotná DPH, ktorá. Musím poďakovať premiérovi za to, že to boli červené čiary, ktoré sme nechceli prekročiť. Ale vzhľadom na to, aké hrozné verejné financie sme zdedili, tak sme museli robiť aj veci ako zvyšovanie DPH, ale na druhej strane sme znížili DPH na potraviny, lieky a ostatné veci, ktoré sa týkajú hlavne tých menej zárobkových ľudí. To sa týka dôchodcov, bežných zamestnancov a podobne. Tak to sme urobili a zvýšená DPH nám priniesla 700 miliónov eur. To je presne tá istá suma, ktorú máme vybrať na transakčnej dani. A keď niekto povie, že zrušme to, tak sa bavíme o štvrtine celej konsolidácie za minulý rok a robíme dva kroky dozadu. To nie je také jednoduché. A práve to, že sa všetci k tomu v podstate prihlásili, všetci za to zahlasovali a dnes to začať kritizovať. To je síce možno ľúbivé, ale pre mňa je to je to populistické a je to krok, ako získavať politické body na úkor svojho koaličného partnera. Chcem povedať, prihlásme sa všetci a to hovorím aj o SNS, aj o Hlase aj k tým dobrým, aj k tým zlým veciam. Nemôže to byť vyberanie hrozienok z koláča.
Budete mať stretnutie s Hlasom. Predpokladám, že takéto stretnutie budete mať aj s SNS. Potom sa vás spýtam, kedy. Na takýchto stretnutiach vy cítite osobne, že vás kolegovia dostatočne rešpektujú? Lebo aj vy sami ste to teraz povedali, že najskôr niečo zahlasujú, potom sa k tomu zrazu nehlásia. Nedávne výroky Andreja Danka ku transakčnej dani, doslova ju nazval hlúposťou. A je to pritom návrh, ktorý vy musíte ako minister financií obhajovať práve preto, čo ste povedali.
To je presne to, o čom som hovoril. Bohužiaľ, tí naši koaliční partneri sú možno frustrovaní z toho, čo sa im deje v tých kluboch, lebo sa im to rozpadáva. Aj jednej, aj druhej koaličnej strane. A za mňa môžem povedať, že Smer-SD je tá, ktorá je stabilizujúci prvkom tejto vlády. My chceme, aby táto vláda vládla až do konca, ale nedá sa vládnuť tak, že viete, že niekto povie, že Kamenický predlož nám tabuľku. niečo tu povedz a my to skritizujeme a budeme si na tom získavať body. Takto to proste nemôže v politike fungovať. My sme podklady, aby mali čo kritizovať, musí to byť, musí to byť fér. Tá tabuľka nie je na to, aby sme sa bavili o tom, že na druhý deň niekto urobí tlačovku a povie, že toto je zle, toto je zle. Tá tabuľka je o tom, že treba dosiahnuť konsenzus a ja chcem poďakovať všetkým koaličným partnerom, s ktorými som minulý rok mal veľmi korektnú debatu. Rešpektovali sme sa navzájom. To je dôležité, aby sme sa rešpektovali navzájom a na konci dospeli k niečomu. To je to číslo, ktoré je magické číslo, ktoré každý rok oznamujeme. Na budúci rok sa bavíme o 1,7 miliarde eur, čo je obrovská suma vzhľadom na ten hrozný stav verejných financií, kde teda potrebujeme dosiahnuť konsenzus. Minulý rok sme ho dosiahli. Všetkým vyjednávačom ďakujem, Všetci mi pomohli. Na jednej strane a to bolo vždy o tom, že keď ja som potreboval dosiahnuť to číslo, niekde niekto s niečím prišiel, tak som mu vedel ustúpiť. A to je voči Andrejovi Dankovi, ktorý si môže povedať, že sme znížili DPH na ubytovanie. Znížili sme DPH na . Na čo to bolo? Ubytovanie a gastro. To boli veľké položky. To bolo dokopy asi 280 miliónov eur. Vždy matematika funguje na jednu, na druhú stranu, to je dekonsolidačné. To znamená, že znižujete DPH, prichádza štát o peniaze a niekde to musíte zobrať. A zobrali sme to na zvýšení percenta na transakčnej dani. No ale potom sme sa k tomu aj prihlásili. Sme to podpísali. Tak sa teraz netvárme, že dobre, že sme vybojovali niekde ubytovanie a gastro. A na druhej strane transakčnú daň, to nech si nechá Smer. Takto to nefunguje v politike, to je nekorektné.
Teraz budete mať asi ale trošku ťažšiu pozíciu vyjednávať, pretože už nemáte de facto len takých dvoch tých koaličných partnerov ďalších. Máte tam ešte aj ministra Huliaka, Máte tam ministra Migaľa. Sú to ďalšie osoby, ktoré tiež budú musieť najskôr dať zelenú na vláde, potom samozrejme v parlamente už je tam iná situácia. Tam už máte vy väčšinu. Akým spôsobom budete pristupovať k týmto rokovaniam? Budete rokovať aj s nimi osamote?
My s nimi rokujeme. Môj štátny tajomník Rado Majerský má úlohy prerokovať všetky veci s ministrami a keď príde nejaké väčšie stretnutie, tak tam sa potom bavíme o tom, kto teda bude vyjednávať, kto bude v tom vyjednávačom tíme. Ja za seba môžem povedať, že momentálne mám najväčší problém dostať nejakého relevantného vyjednávača zo Slovenskej národnej strany.
Prečo?
No mali sme tam pána ministra Tarabu. Ja som vždy rokoval priamo s Andrejom Dankom. Takže ja zatiaľ teda mám informácie, že nie je človek, ktorý by mi išiel do toho konsolidačného tímu. Takto sa konsolidovať nedá.
Nemajú odborníka alebo prečo?
Myslím, že odborníka majú. Otázka je, či tam je vôľa. A ja zase sa vraciam k tomu, čo som povedal, že že ak to má byť o tom, že niekto príde, zoberie moju tabuľku a potom na druhý deň urobí tlačovku, tak toto ja odmietam. Čiže ja som otvorený komunikácii. Ja privítam kohokoľvek do toho tímu, kto je relevantným za danú politickú stranu. A to, čo ste spomínali aj Rudolf Hulaik, aj pán Migaľ, to bolo v podstate riešenie, kde Robert Fico zastabilizoval túto vládu, ale samozrejme na druhej strane môže byť z toho frustrácia. Tu máme ten problém, ktorý tu stále riešime. Ja poviem jedno viete, mnohé vlády popadali práve pri schvaľovaní rozpočtu. Bolo to nemecká vláda aj rôzne iné vlády v rámci Európskej únie.
Vaša môže padnúť?
Rozpočet je vždy kritická vec z hľadiska stability vlády. A ja chcem opäť vyzvať všetkých, aby sme spojili tie tri prúty a robili spolu, ťahali spolu a urobili jeden rozpočet, ktorý Slovenská republika si zaslúži. Ale opäť musím prízvukovať. Nie je to vina ani SNS, ani Hlasu, ani nás. Je to vina tých, ktorí nám tu opäť ukážem jeden jeden graf. Kde teda vidíme deficit, ktorý sme zdedili, sme odovzdali sme 1 miliardový deficit a zdedili sme osem a pol miliardový deficit.
Treba povedať aj nejaké reálne problémy, čo boli, či už to bola pandémia, alebo to potom začiatok vojny. teraz nehovorím o hospodárení, to kritizovala aj rozpočtová rada samozrejme, ale objektívne treba povedať aj tieto veci.
Pani redaktorka, musím na to zareagovať a to je to, čo počúvame samé negatívne správy. Keď sa bavíme o rozpočtovej rade, tak toto je hodnotenie rozpočtovej rady, kde teda vidíte, že v roku 2019 bola v strednom pásme dlhodobá udržateľnosť. Potom sa trošku začiatkom roka zvýšila to a potom, keď si pozriete, takto sa vyvíjala dlhodobá udržateľnosť verejných financií za vlád Igora Matoviča a Ódora.
To nespochybňujem, samozrejme.
Počkajte, 6,2 je výsledok a dnes po konsolidácii to sú tie dobré správy, je 4.1, čo je ešte spred roku 2018. Takže 4.1. To sú výsledky tej konsolidácie, za ktorú si myslím, že všetci by sa mali postaviť a toto nie je výsledok Ladislava Kamenického. Toto je výsledok všetkých koaličných strán a ja to budem hovoriť dokola. To nie je len môj úspech. Je to úspech všetkých koaličných partnerov.
Keby sme sa ešte pozreli na tú transakčnú daň, nebudete sa tam nejakým spôsobom zaoberať? Meniť to? Pretože na začiatku vlastne Andrej Danko povedal, že vlastne s vami dohodol sa. Má to všetko dohodnuté, že sa tam bude to meniť pre tých živnostníkov. Vy ste odkázali zo zahraničia, že ste spolu vôbec nerokovali. Odvtedy sa to nejako posunulo? Sedeli ste za jedným stolom, rokovali ste? Lebo aj keď sa pozrieme na tie koaličné rady, tak Andrej Danko hovorí, že za posledných päť mesiacov sedeli iba osemkrát.
Takto. Ja som sedel x krát a stále som pozýval všetkých koaličných partnerov na rokovania o konsolidácii, čo sa týka transakčnej dane. Boli sme jasne dohodnutí na tom a všetky tieto nápady, ktoré prichádzajú. Ja poviem jednu vec. Transakčné daň sa netýka ľudí na Slovensku, myslím bežných ľudí. Týka sa podnikateľov. Na rozdiel od Maďarska, čiže naši ľudia, bežný dôchodca, bežný zamestnanec neplatí transakčnú dane. Ja dneska poviem, tá téma sa ťažko zneužíva a ja som dostal včera informáciu, Že mnohí tí, ktorí napríklad pôsobia v gastre, tak vám hovoria, že viete, čo nezaplatíte na hotovosti pomaly bez účtenky, len preto, lebo my máme z toho transakčnú dane alebo nezaplaťte kartou, lebo my tu máme transakčnú daň. To nie je pravda, to je klamstvo a naklamalo sa o tom strašne veľa. Urobila sa obrovská kampaň a je jasné, že opozícia bude vždy kritizovať. To je plnohodnotné právo. Ale myslím si, že koalícia, keď sa už raz rozhodla do niečoho ísť, tak by sa mala držať. Poviem, že tie úpravy, viete to, keď sa začne niečo upravovať, tak to sa vám začne pomaličky celé rozpadávať a poviem za seba 180 až 200 miliónov, o ktorých sa bavíme. To je taká suma, ktorá sa nedá tak ľahko nahradiť. To nie je, že poviem príklad, že na budúci rok stále hovoríme o dani z hazardu, že chceme vybrať 80 až 100 miliónov eur. Takže 200 miliónov, to sa bavíme o dvoch takýchto veľkých daniach. Ja len chcem povedať opäť, že tam musí existovať matematika, že keď keď niekde mám ja pustiť 200 miliónov, ja tých 200 miliónov niekde musím nahradiť. A síce niekde niekto sa bude pochváliť, že ja som vybojoval toto, ale na druhej strane budeme musieť zase urobiť nejaké nepopulárne opatrenia a tomu sa už zase nikto neprihlási. Takto to proste nefunguje.
Čo sú tie technické úpravy, ktoré spomínal pán premiér, že predsa len sa tam niečo meniť bude?
My sme o tom hovorili minulý týždeň na tlačovej konferencii. Boli tam veci, kde sa napríklad podnikatelia sťažovali, že na niektoré položky, chcem zase zdôrazniť, že napríklad na dane, odvody, zdravotné odvody a iné odvody sa nevzťahuje transakčná daň. A funguje to tak, že banka pozná transakčné účty v štátnej pokladnici, na ktoré keď prevádza peniaze, tak tieto účty sú oslobodené. Chýbali tam asi tri účty, ktoré sme technicky museli doplniť a ak tam bol nejaký technický problém, tak tieto peniaze samozrejme sa podnikateľom vrátia, ale nebol to ani zásadný problém v tom, že by sme chceli meniť nastavenie tejto dane, ktorá je významným prispievateľom k jej konsolidácii. Opäť hovorím transakčná dane vo výške tej DPH.
To rozumiem, ale napríklad sú tu také príklady, že máte obchod, niečo si kúpite, zaplatíte a automaticky z toho potom bude platiť transakčnú daň firma v prípade, ak sa aj ten tovar vráti.
To sú technické veci. Ja poviem za seba, tu sa prezentujú niektoré veci, ktoré absolútne nie sú pravdivé. A tá kampaň spočíva v tom, že niekto hovorí, že musí zvýšiť cenu medu o 60 centov, lebo stál 15 eur. A potom, keď si to prerátal tie transakčné dane 0,4%, je to 6 centov, nie 60. Čiže aj tí, ktorí dostávajú tie transakčnú daň, platia ju len svojim dodávateľom. To znamená, ak mu niekto niečo dodá a dá mu faktúru a on to platí. Takže to sú tiež klamstvá. To je napríklad klamstvo v tom gastre, kde teda hovoria, že oni musia platiť transakčné daň z nejakej platby, ktorú ja zaplatil klient.
Rozumiem, ale napríklad tu máme také, že žiaden tovar nepredám. Ešte mi ho reklamuje ten človek a ja z toho tak či onak platím daň ako podnikateľ.
Dobre, to hovorím, opäť technické veci. To je možno jedna z tých vecí, ktoré možno sa môžeme pozrieť, ale toto nie je objem, ktorý by zatriasol transakčnú daň. Transakčná daň v podstate chcem ešte jednu vec povedať pre malého podnikateľa, ktorý má najlepšie najnižšie dane, tí majú, malí podnikatelia. Malé SRO-čky majú do 100 tisíc eur 10 percentné dane, čiže sme im výrazne polepšili. Teraz hovorme o malých živnostníkoch, ktorí majú 15 percentné dane. Jedni z najnižších sadzieb vôbec do 100 tisíc eur v rámci EÚ, môžu si odrátať 60 % paušálne výdavky a dokonca niektoré banky týmto živnostníkom dávajú účty, na ktorých za nich budú platiť nejaký čas transakčnú daň. Tak ak teda napríklad odstránime, alebo že by niekto povedal, že zrušme živnostníkom, no tak samozrejme uľavia komu? Bankám, lebo banky za nich platili dane v niektorých prípadoch, keď im ponúkli účty, My sme prerátali, že ten, ktorý je malý a napríklad si uplatňuje tých 20 tisíc paušálnych výdavkov, zaplatí mesačne asi 7 eur. A tu sa niekto? Ja som dokonca počul takú absurditu. Včera som sa. Normálne som to poslal mojim kolegom, že nejaký redaktor z Markízy sa sťažuje, že kvôli transakčnej dani prišiel o job. Ja to už také absurdity.
Tak to už nevieme verifikovať takéto veci.
Ja vám môžem poslať link na tento článok, lebo že nejaká firma skrachovala z transakčnej dane. To sú nezmysly. A zoberte si, že my sme niekomu znížili napríklad daňové zaťaženie o 5 %, alebo niekomu sme znížili DPH o 5 % a tie DPH si mnohí strčili do vrecka a teraz tu niekto rieši 0,4% transakčnú daň. Je to nekorektné. Ja chápem opozíciu, chápem progresívne médiá, ale nechápem našich koaličných partnerov v tomto.
V tomto prípade ale aj prezident Peter Pellegrini povedal, že podľa neho táto transakčná daň nie je efektívna. Zároveň ste si istý, že sa vám podarí vybrať tých 500 miliónov v tomto roku a tých 704 miliónov eur pre rok 2026? Keď vidíme, akým spôsobom sa to snažia podnikatelia napríklad aj obchádzať.
No poviem vám, prečo tak kričia všetci, lebo tá daň sa až tak veľmi obchádzať nedá, lebo cinká na tých účtoch. A ja chápem, ja chápem, že nie je asi každý, keď platí daň, to nie je to nie je populárne opatrenie, ale musím povedať, že tá daň nie je ani Kamenického, ani Roberta Fica. To je daň Ódora, Matoviča a Hegera. To je daň, ktorú sme museli urobiť kvôli tomu katastrofálneho stavu verejných financií.
Tak mohli ste vybrať aj iné opatrenia.
Pani redaktorka, ja chcem jednu vec povedať. Viete, že prečo to, prečo vlastne konsolidujeme? Konsoliduje preto, aby sme mali dôveru finančných trhov. A prečo? Lebo finančné trhy, akonáhle vám stúpne úroková sadzba, to ľudia videli pri hypotékach, kde zrazu z 300 eur musel platiť 500 alebo 600, aby sme aj s týmto pomohli ľuďom na Slovensku. Tak o toľko sa nám zdražuje to financovanie. o to menej peňazí potom ide do sociálnych vecí, do pomoci ľuďom. Rôzne dávky sa nemôžu vyplácať. Čiže my tieto peniaze chceme ušetriť pre ľudí na Slovensku. Naša obsluha dlhu je stále za relatívne veľmi príjemných podmienok. Priemerná úroková sadzba je asi 2,15 %, čo nám závidia mnohé krajiny. Opýtajte sa Maďarska napríklad. My platíme asi jedno percento HDP na splátku dlhu. Maďarsko platí asi 4%, čiže to je obrovský rozdiel. A ja som rád, že finančné trhy nás ohodnocujú tým, že kupujú naše naše dlhopisy a ratingové agentúry nám držia rating, a to vďaka tomu, že sme predstavili tie opatrenia. A teraz prečo to robím? Pamätáte si situáciu v Grécku. Vďaka tomu, že v podstate skrachoval štát, ľuďom sa znižovali platy, znižovali sa dôchodky a skutočne ten sociálny štandard klesal. Tomuto chceme zabrániť. Ja poviem za seba. Ďakujem Robertovi Ficovi za podporu, že sa správame ako zodpovední hospodári a nie to, čo tu píšu dennodenne všetky denníky. Nie je to pravda.
Poďme teda na ďalšie konsolidačné opatrenia. Predsa len, máme tu v ďalšom roku 1,7, potom 3,5 v ďalšom roku, vo volebnom roku to je vyše 5 miliárd. Po akých opatreniach teda siahnete? Pretože bola tu aj kritika najmä opozície, ale aj analytici hovoria, že skôr mali pocit, že to prvé kolo konsolidácie bolo skôr na úrovni získavania príjmov do štátnej kasy ako na škrtanie nejakých vlastných výdavkov. Aký mix chcete nastaviť práve v tom druhom a treťom kole?
Škrtli sme výdavky aj v prvom aj v druhom kole. V prvom kole to bolo 5%, potom 10%, čiže dvakrát sme škrtli výdavky. Ale jedna vec, to škrtanie výdavkov má nejaké limity, lebo mnohí tí majstri, ktorí tu hovoria o tom, ako treba zoškrtať miliardy, nevedia o čom hovoria. Lebo oni škrtajú miliardy aj od zdravotníkov. Chcú prepúšťať zdravotníkov, vojakov, záchranárov a všetkých ostatných, učiteľov napríklad.
Čiže prepúšťanie nebude v budúcom roku.
Nepovedal som, ideme ďalej. Ďalej chceme nejakým spôsobom šetriť a budeme aj škrtať. Ale keď si zoberiete, keď si zoberiete. Nechcem tu teraz robiť veľkú matematiku. Keď si toto všetko počítate, kde môžete škrtať, kde nemôžete, skončíte na čísle niekde okolo 3 miliárd a z tých troch miliárd zaškrtnete desať percent. Tak to je 300 miliónov. Ale my potrebujeme 1,7 miliardy, čiže určite budeme aj na výdavkovej strane to robiť, lebo sú aj iné výdavky, ktoré sa dajú škrtať. Ale dnes vám môžem povedať len to, že bavíme sa, to, čo zatiaľ vieme zverejniť. Určite sa bavíme o dani z hazardu, ktorú som už nespomínal. Bavíme sa o nejakých príjmoch na oblasti asi 80 až 100 miliónov eur, ktoré chceme vybrať. A potom, máme tú požiadavku ZMOSu a ostatných, že že by nám, že by sme chceli, aby sme zvýšili dane z nehnuteľností. My to robíme. Ja poviem jedno, my tu požiadavku akceptujeme. Ja to v podstate robím aj s nejakým zámerom, že o to menej budú samozrejme potom odo mňa pýtať, lebo my tie peniaze nemáme a oni to vedia veľmi dobre. Niektoré samosprávy sa majú zle, ale niektorí sa majú trošku lepšie ako ten štát. Musíme skutočne robiť maximum pre to, aby verejné financie na Slovensku boli v dobrom stave. Ak sa ZMOS aj ostatní sa postavia k týmto daniam, o ktorých sa bavíme. To je daň z druhej nehnuteľnosti a podobné iné. Tak my to samozrejme doručíme do parlamentu tak, aby to prešlo, ale musia sa oni za to postaviť.
Čiže bavíme sa tu naozaj o tom, že keď bude tam nejakým spôsobom to odstupňované, že vlastne iba druhú nehnuteľnosť? Potom keď vlastní tretiu, štvrtú, že budeme platiť ešte vyššie dane od každej nehnuteľnosti?
Nechcem teraz hovoriť konkrétnosti. Nastavenie vždycky debatujeme a debatujeme hlavne so samotnými samosprávami. My chceme, aby to bolo nastavené tak, ako si to želajú. To znamená, aby s tým nebol zbytočný poprask, ale aby to bolo korektné aj voči samosprávam, najmä voči tým, ktorých sa to dotkne. Čiže toto je asi dôležité, ale my potrebujeme tie imputy od samospráv. Samozrejme, budeme robiť potom ďalšie opatrenia, o ktorých sa chcem baviť najskôr s koaličnými partnermi. A keď budeme mať opäť tú tabuľku v kope a budú tam tie zelené. Tam, kde bude zelený semafor a pod. Alebo teda sa dohodneme, že pod toto sa všetci podpisujeme, tak to bude potom to, čo ja chcem predstaviť na na tlačovej konferencii a potom vám môže ktokoľvek na čomkoľvek kritizovať. Ale ja skutočne odmietam jednu vec, že tu niekto máva nejakými papiermi, niekto tu zverejňuje články, že ministerstvo financií ide urobiť to a to len šíria a šíria sa poplašné správy. Šíri sa neistota na Slovensku. Preto ja stále odmietam hovoriť o nejakých čiastkových veciach. Tu musí byť najprv dohoda.
Mali ste to práve napísané v tej správe, ktorá bola v stredu na rokovaní vlády. Napríklad aj tá daň z hazardu, že je to jedno z možných opatrení.
Ja si myslím, takto na tom bola, aj na tom bola zhoda. Na tom bola zhoda už pri posledných rokovaniach a myslím, že proti hazardu nikto nič nemá.
Články vznikajú na základe napríklad správ.
Preto vám hovorím tieto veci, lebo na tom to už niečo bolo aj zverejnené a na druhej strane daň z hazardu je niečo, na čom sa zhodneme. Nielen ako koalícia si myslím, ale aj opozícia. Ale ak by mal niekto z koaličných partnerov niečo proti dane z hazardu, tak potom budeme musieť hľadať náhradné opatrenia. Ale myslím si, že voči tomuto tam je zhoda.
Ja ešte ostanem pri tej správe, ktorá bola v stredu na rokovaní vlády. Tam sa plánovali práve aj tie škrty v štátnej správe. Ako sme sa pred malou chvíľou o tom rozprávali. Čo znamená zoštíhlenie práve takýmto spôsobom aparátu štátu? Lebo to je celkom široký pojem.
Zoštíhlenie znamená, že musíte prepustiť úradníkov, znížiť im výdavky, bežné výdavky s nejakým fungovaním. Samozrejme, máte tam budovy.
Predtým ste mali 10% na prepúšťanie. Teraz budete mať nejaké nové percento, ktoré dáte kolegom?
Toto je teraz otázka, či to budeme brať v úzkom, že povieme si, ktorých skupín by sa to malo týkať, alebo to urobiť z nejakej širšej skupiny a v nižšom percente. Ale to je zase debata, o ktorej sa momentálne bavíme. Všetci potom volajú. Ja len chcem upozorniť na jednu vec, že keď si zoberieme Spojené štáty a to je príklad toho, čo chcem povedať, že tiež Elon Musk je minister, alebo teda niekto, kto je zodpovedný za škrtanie výdavkov štátu. Hovorilo sa, že idú škrtnúť dve 2 bilióny dolárov a podarilo sa zatiaľ 150 miliárd, čo je tiež významná čiastka. Ale v porovnaní s tým, s tými plánmi je to nižšie. A musím povedať jednu vec, že mal som osobnú skúsenosť. Nedávno som bol vo Washingtone na letisku. Stali sa tam úplne neštandardné kroky, keď chýbal personál a niektoré veci sme museli robiť úplne neštandardne. Nebudem to detailizovať.
Čiže potrebujete si vytipovať takých pracovníkov, aby nezastal ten štát.
Nemôžte zoškrtať štát do stavu to, čo urobil pán Ódor, ak si pamätáte, urobil škrty asi za 7 miliárd eur vo svojom rozpočte, ktorý musel na základe Zákona o rozpočtovej zodpovednosti, ktorý má rozpočet plniť, na ktorom sa nikto nevie dohodnúť, aby sa to zmenilo. Tak zoškrtal 7 miliárd a všetci to videli, sme to videli, kde to vyškrtli, tak sme videli. To je absolútne znefunkčnenie štátu ako takého. Takto to nemôže vyzerať.
Budeme znižovať počet štátnych tajomníkov, lebo niektoré ministerstvá majú troch, potrebujeme ich?
Pani redaktorka, tu sa bavíme, to sú drobné, o čom sa tu bavíme. My sa bavíme o veľkých číslach. Tu sa nebavíme o tom, či niekto poviem príklad. Ak by tu mal niekto mať štátneho tajomníka a urobí robotu pre Slovenskú republiku takú, že že sa zlepšia verejné financie. Poviem príklad na to, aby optimalizoval výdavky daného ministerstva. Ja za seba môžem povedať a to je to, lebo mňa sa kolegovia pýtajú, že a čo vy robíte na ministerstve financií? Koľko ste vy ušetrili? Tak poviem. My sme oproti upravenému rozpočtu. To je o tie peniaze, ktoré prídu z EÚ sme ušetrili minulý rok asi 55 miliónov eur. My musíme ísť príkladom. Nemôže to byť o tom, že my minieme viac a potom chceme od ostatných, aby šetrili. Ale na druhej strane, ak sa pozriete na aj na deficit za minulý rok, tak sme plánovali 5,9, okolo šiestich percent a 5,97%. Skončili sme o 0,7% lepšie, čiže 5,3 percenta. To je dôkaz toho, že táto vláda je zodpovedný hospodár a správame sa tak. Ale nedá sa to urobiť napríklad, že zajtra predložíme vyrovnaný rozpočet. To je nezmysel. To je presne to je to, čo urobil Ódor. A keby sme to urobili tak znefunkčnime štát, takto to nemôže fungovať.
Čo chcete teda urobiť? Pretože vy budete musieť predložiť vyrovnaný rozpočet, pretože tam už tá ochrana, to končí koncom roka by ste už mali?
Podľa zákona tá ochrana končí 22. novembra. To znamená, ak by sme sa, a to je práve to, čo sa bavíme, že ak by sa neschválil rozpočet najneskôr 21. Novembra, to znamená hlasovaním v Národnej rade SR. Potom na druhý deň by sme museli predložiť vyrovnaný rozpočet, čo je nemožné. Čiže preto hovorím, my robíme všetko pre to, aby do 21. Novembra bol na stole rozpočet, za ktorý chceme to urobiť o niečo skôr, aby za to zahlasovala Národná rada. A keď prejde rozpočet, tak v podstate sme o rok predĺžili tu ten dopad zákona o rozpočtovej zodpovednosti, čiže takáto je situácia. Robíme pre to všetko.
Limitom sú koaliční partneri potom, aby ste to stihli? Lebo dnes hovorí, že koncom leta by ste chceli mať.
Samozrejme, ja som mal zámer, alebo mám zámer, aby do júna tohto roku sme mali mali tú dohodu v koalícii. Ak by sa to komplikovalo, tak máme aj scenár, kde teda by sme všetky veci skrátili na maximálnu možnú mieru. Nie je to z ministerstva financií, ale vďaka tomu, že nie je dohoda. Takže robíme aj taký minimalistický scenár, kedy by sme museli všetko v skrátenom legislatívnom konaní nejak predložiť. Čo, my by sme samozrejme, ak by aj sme sa dostali do takej situácie, chceme ešte pár dní predtým predložiť koaličným, teda nejakým sociálnym partnerom, ale určite toho času veľa nebude. Čiže o čo neskôr príde k tej dohode, o to menej budeme mať času, aby sme o to viac diskutovali. Ale diskutovať vo vnútri a dokedy nebude dohoda vo vnútri, budeme až do momentu, kedy budeme vedieť zahlásiť, že máme dohodu. A to je to, čo sme mali aj minulý rok a čo sa dnes snaží niekto otvárať, čo pre mňa pre mňa neprijateľné.
Dobre, keď nebudete mať dohodu, nestihnete ten termín, čo sa bude diať potom, lebo potom budete musieť naozaj predložiť vyrovnaný rozpočet? Ono sa tu stále špekuluje napríklad aj o tom, že by sa mal zmeniť ten ústavný zákon. Lenže ústavnú väčšinu momentálne nemáte.
No stať sa môže to, že nebude žiadny rozpočet, lebo ja si neviem predstaviť alebo takto, pôjdeme striktne podľa zákona, to znamená predložíme. Ak by nebola dohoda na tom, tak sa dostane štát do takzvaného rozpočtového provizória, že nebudeme mať rozpočet na budúci rok. V tom prípade štát funguje takým spôsobom, že viete minúť tie výdavky, ktoré ste mali rok predtým, ale iba jednu dvanástinu. Na začiatku musí minister financií rozhodnúť o tom, ako sa budú deliť peniaze medzi jednotlivé ministerstvá. A keď ja rozhodnem raz, ja už to neviem meniť. To je prvý problém. A druhý problém je, že akonáhle za tú jednu dvanástinu sa nestihne minúť k 30. alebo 31. daného mesiaca, tak tie prepadávajú. A takto sa to podľa mňa dá ťahať maximálne dva, tri mesiace. Potom nastanú obrovské problémy a nemôžem robiť žiadne rozpočtové opatrenia. To znamená, nebudem vedieť presúvať peniaze z jednej kapitoly do druhej, respektíve v rámci kapitoly medzi jednotlivými odvetviami, kde to je alokované.
Čiže vlastne teraz tu máme takú pozíciu, že buď to stihneme schváliť ten rozpočet pred tým dňom, keď nám vyprší ochrana, alebo pôjdeme do rozpočtového provizória. S týmto idete na tie rokovania s koaličnými partnermi?
Takto my pôjdeme striktne podľa zákona. Nechcem tu teraz rozoberať, to je. Ak sa nedohodneme. Môj cieľ je jednoznačný, do 21. novembra mať schválený rozpočet v Národnej rade. To by som odporúčal všetkým, lebo ak to nestihneme, tak nastanú obrovské problémy, ktoré budeme musieť riešiť.
Mali by ste ambíciu meniť ten ústavný zákon o rozpočtovej zodpovednosti?
Určite áno. My sme ho niekoľkokrát navrhovali zmeniť a my sme napríklad navrhovali, aby sa zmenil hrubý dlh na čistý dlh. Čo je korektnejšie vyjadrenie niektorých vecí a niektoré iné menšie zmeny. Ani tie nám nedokázali prejsť, ale samotný zákon je momentálne nefunkčný.
Diskutujete s opozíciou napríklad práve o takéto téme?
Ja som to oznamoval, že keď chceme otvárať zákon, nech sa kedykoľvek prihlási ktokoľvek. Takže, ja som takú ponuku od nikoho nedostal. Už sa snažíme o to niekoľko rokov. Snažila sa to samozrejme aj bývalá vláda. Myslím si, že tak, ako sme sa vedeli zhodnúť v roku 2011, keď sa za tento zákon nejakým spôsobom zakladal, teda bol prijatý aj opozícia, aj koalícia. Mali by sme sa dohodnúť aj teraz, ale chcem jednu vec upozorniť, že ja som odovzdával v roku 2019 verejné financie mimo všetkých sankčných pásiem dlhovej brzdy, o čom sa tu bavíme, že kto to spôsobí, že ten zákon je nefunkčný. Dneska sme nad všetkými pásmami dlhovej brzdy. Je ich 5. A kto to spôsobil? Opäť bývalá vláda Matoviča Hegera a Ódora a toto chcem zdôrazniť. Čiže nie, my sme ho znefunkčnili, ten zákon znefunkčnila bývalá vláda, ktorá dnes alebo ktorí dnes predstavitelia škodoradostne rozprávajú o tom, čo my tu robíme a ako to robíme, ako to máme robiť a to sú tí, ktorí spôsobili tento stav. To je absolútne strašné a nekorektné.
Ja vám tu budem trošku argumentovať tiež informáciami rozpočtovej rady, lebo oni v minulosti povedali, že áno, síce ste zanechali dobré tie financie, ale očakávalo sa, že v tom roku 2018 by sme mohli mať už na nule ten rozpočet, poprípade prebytkový.
Pani redaktorka, to je super, takže my sme znižovali dlh a znižovali sme deficit. Počkajte, zachovali sme tu 1,2% deficit jednu miliardu, dokonca do 3% keď máte deficit, tak vám klesá dlh. Čiže zachovali sme skutočne perfektne. Čiže my sme mali šetriť na to, aby oni ten brajgel urobili, čo tu urobili. Prepáčte, toto je to, o čom ja tu stále hovorím a nikto to neberie. Viete, lebo tu len každý ako keby to obdobie bývalej vlády ako keby neexistovalo. Všetko sa hodnotí predtým, čo sme my všetko mali robiť, ale čo mali robiť tí poslední?
Keby tu máme práve tých zástupcov, ktorí to sú. Tak sa pýtame na to ich vládnutie.
Viete rozpočtová rada, to nie sú práve tí, ktorí nás majú radi a poviem predsedu navolil pán Heger, ja si to pamätám, som bol na výberovom konaní, pán predseda RZ a ja teda vždy, keď poviem, keď sú korektní, ok, ale ak budú akékoľvek nekorektné veci, ja som sa ozval napríklad aj voči ratingovej agentúry Moody's, kde som teda hovoril o tom. viete, že z ekonomického pohľadu nemali nejaké zásadné výhrady, ale boli tam dve strany o tom, ako inštitúcie tu musia pracovať. Neviem čo a bolo tam spomenuté, že Robert Fico si vlastne môže za to, že ho postrelili sám. To považujem, no prečítajte si tú správu dve strany. Ja som to preto nekomentoval. Ja to za normálnych okolností nikdy. Ja rešpektujem rozhodnutia aj teraz, Standard and Poor's nám nechal o dva stupne vyšší rating ako ostatné - A+. Síce výhľad išiel zo stabilného na negatívny, ale kvôli externému prostrediu a sú tam úplné relevantné fakty, aj keď sú to relevantné fakty, ako sa k tomu bez problémov prihlásim. Ale nemôže to byť spolitizované. Ratingové agentúry musia dávať reálny obraz verejných financií.
Nevstupuje do toho aj politické prostredie? Iba ma to naozaj zaujíma. Váš názor?
Vstupovať môže, ale ratingová agentúra je nástroj, ktorý hovorí finančným trhom, ako sa majú správať. Našťastie, našťastie finančné trhy sa nesprávajú podľa toho, čo píšu naše progresívne denníky, Denník N a podobne. Lebo keby sa správali, tak by povedali, že to je katastrofa. Nie je to pravda. My robíme maximum pre to a oni oceňujú to, že zlepšujeme verejné financie. Ak sa pozriete na to, čo som povedal, že ak sa chceme financovať, tak my, keď napríklad ideme do aukcie, tak máme dvoj až 3-násobný dopyt na naše dlhopisy a to je to je v podstate ten základ. Finančné trhy vám nič nedarujú. To znamená, oni sa nepozerajú na to, či niekto ohovoril toho tamtoho, oni pozerajú dáta a na základe dát potom stanovujú veci a ratingovky veľmi ovplyvňujú práve tie finančné trhy, a preto musia byť korektné. A na tom stojí celá reputácia ratingových agentúr.
Keď ste spomenuli tie dlhopisy, tak ma zaujíma, ako sa darí našim dlhopisom? Ste ich predávali, čo sa týka dlhopisu štátu, čo sa deje s tými peniazmi a do akých investičných projektov to budete dávať? Zároveň ma tam zaujíma, lebo niektorí podnikatelia možno kritizovali ten úrok, že bol 3 %, že to nepokrýva ani infláciu.
Iní hovorili, že to je veľa. Jedni hovoria, že to je málo, takže môžete si vybrať. Za seba môžem povedať jednu vec. Ja som neočakával, že ten záujem bude taký obrovský. Napriek tomu, čo ste povedali, že to nepokrýva infláciu, lebo to je o tom. Ide o to, aby si ľudia, lebo ľudia vedia veľmi dobre spočítať, koľko dostávali v bankách na termínovaných vkladoch. A tento úrok bol asi veľmi atraktívny na to, lebo tí ľudia skutočne zareagovali. Vypredal sa za tri a pol dňa, čo som ja bol v šoku. My sme čakali, že tak tri týždne a budem ešte musieť trošku dať kampaň. Ďakujem ľuďom na Slovensku, že skutočne veria Slovenskej republike a boli to možno aj nie voliči Smeru, ani nikoho iného z koalície, ale videli, že tie čísla, o ktorých sa bavíme, to sú tie finančné trhy, ktoré sa neriadia článkami z denníkov, ale reálnymi faktami. Tak to ocenili. A to bol ďalší úspech. Napríklad to bol úspech ministerstva financií. Ďakujem Ardalu. Ďakujem aj bankám, ktoré nám v tomto pomohli.
Na čo išli, teda tie peniaze išli na znižovanie nášho dlhu, alebo čo?
My nemôžeme tie peniaze použiť mimo rámec, ktorý stanovuje zákon. Čiže tieto peniaze sú vždy oproti nášmu dlhu, to znamená na znižovanie dlhu. Pán Bičánek z Ardalu o tom jasne hovoril, čiže na nič iné tie peniaze nemôžu byť použité. A za seba môžem povedať, ak budúci rok. Samozrejme, tá emisia. Už sa nás ľudia pýtajú, kedy bude ďalšia emisia. Emisia, vždy pripraviť ju je náročné. Niekedy to trvá aj pol roka. Samozrejme, máme dnes viac skúseností. Budúci rok by sme tiež chceli pokračovať v tejto emisii. Nie je to nejaké zásadné, bavíme sa o pol miliarde eur. My si na trhoch požičiavame možno 12, 13 miliárd.
Tá nová emisia by pokrývala tú infláciu, alebo stále si to nemôžeme dovoliť?
Nová emisia by mala pokrývať. Záleží, ako sa budú vyvíjať úrokové sadzby, ale za seba môžem povedať a opäť vám ešte ukážem jednu vec a tu sa koľko sa tu naklame, lebo toto je potravinová inflácia za minulé, dva, za dva roky 2022 a 2023 Hegera a Ódora a oni rozprávajú o nejakej Ficovej dražobe. Samozrejme, toto číslo nie je súčet týchto, lebo tu máte. Toto je najprv to stúpne o to, aby zase niekto nekritizoval, keď nevie matematiku. Až 40 % zdraželi potraviny za tieto dva roky a u nás inflácia 2,5 % za minulý rok. Potravinová celková bola asi 2,8. Tento rok očakávame infláciu okolo 4%, nie, 3.7 podľa nových informácií, čiže už sa to približuje k tomu úroku, o ktorom sa bavíme. A budúci rok by mala inflácia ešte klesnúť na 3,5, ale ja pevne verím, že bude ešte nižšia.
Pán minister, čo je taká vaša červená čiara? Kedy by ste si povedali, že nemá to zmysel sa ďalej doťahovať s koaličnými partnermi? Neschváli sa mi napríklad rozpočet a išli by ste vtedy od toho?
Ja poviem za seba, my sme neprišli na to, aby sme išli od toho. My sme prišli na to, aby sme dali slovenskú národne orientovanú vládu. Všetci naši voliči si želajú, aby táto vláda vydržala čo najdlhšie. Čiže my sme tu na to, aby sme dovládli. Čiže my budeme robiť maximum pre to, aby sme dovládli a nie je to ľahké. Za seba môžem povedať, že za mnou chodia ľudia, hovoria pán Kamenický, máte to ťažké, hento toto. Ale vybrali sme si to, tak musíme s tým proste musíme bojovať a my budeme bojovať dokedy sa to bude dať.
Čiže nie je nič, čo by ste povedali, že už ďalej nebudete ministrom financií?
Budem sa snažiť dovtedy robiť pre Slovensko, dokedy sa to len bude dať. Takže aj ja budem dovtedy rokovať. Dovtedy budem komunikovať. To je asi najdôležitejšie a to je to, čo ste sa pýtali, či teda sa rešpektujeme, rešpektujeme sa, budeme sa rešpektovať, ale dokedy ten rešpekt bude fungovať, dovtedy bude fungovať aj táto vláda.
Keď hovoríte o rešpekte, Andrej Danko tvrdí, že každý musí vedieť, kedy odísť politiky. A tým myslel Roberta Fica. Vy ste pri ňom boli celé roky. Myslíte si, že ten čas pre Roberta Fica už nastal?
Určite nie. Ja považujem Roberta Fica za jedného najvýznamnejších politikov na Slovensku. Považujem ho za človeka, ktorý nikto nevie viac dva kroky dopredu rozmýšľať ako Robert Fico a toto je vzácne v politike. Viete, ono to musí byť tak, že nemôžte najskôr strieľať a potom pozerať, čo ste zastrelil. Takto to nefunguje, to musíte dopredu rozmýšľať, kam to chcete smerovať. A v tomto je Robert Fico nenahraditeľný. Takisto ja si myslím, že aj pre stranu Smer.
Andrej Danko hovorí o ňom napríklad, že je mäkký a politicky opitý mocou. Súhlasíte? Nesúhlasíte?
Pozrite si preferencie Smeru, pozrite si preferencie SNS. Ja chápem Andreja, že je nervózny a možno ho poteší nejaký nárast percent za to, že ide kritizovať veci, ktoré už boli dohodnuté. Ale toto nie je cesta, ktorou by sme mali ísť. Mali by sme skôr sa snažiť prezentovať výsledky tejto vlády a snažiť sa dovládnuť a ja budem dovtedy komunikovať a až dokedy sa to bude dať.
Ďakujem vám, že ste prijali pozvanie do relácie Politika 24.
A ja ďakujem pekne. Peknú nedeľu.